Gode råd i december: Sunde juletip

Her får du 11 gode råd til at holde dig i topform i den søde juletid.

Med lidt omtanke kan du sagtens gøre julemåneden lidt sundere. Vel nok på sin plads uden at jeg på nogen måde vil tage afstand fra konfekt, gløgg, risengrød, klejner, flæskesteg og alle de øvrige fristelser, der naturligvis også hører til.

11 gode råd:

  • Chokolade og jul hører sammen, og julen er sammen med påsken den mest fristende årstid for chokolade-elskere. Heldigvis kan du sænke blodtrykket og modvirke blodpropper med mørk chokolade, som er fyldt med vigtige flavonoidstoffer. Gå ikke på kompromis med kakaoprocenten, og glem det meste af tiden, at der eksisterer chokolade med under 70 %, for den lysere flødechokolade er fyldt med sukker og mælkefedt og har ingen sundhedsfordele. Du vænner heldigvis hurtigt smagsløgene til den bitre mørke udgave, der heller ikke feder så meget, som mange tror, fordi fedtstofferne både mætter mere samt optages forholdsvis mindre i kroppen.
  • Nødder og mandler indeholder hjertesunde fedtsyrer af typen omega-9, og valnødder giver også mange omega-3. Desuden får du kostfibre samt kolesterolsænkende plantesteroler. Store befolkningsstudier viser, at nødder er med til at sænke kolesterol og fedt i blodet og herved faktisk forlænge livet. Trods nøddernes mange kalorier sætter de sig ikke så meget på sidebenene, som man kunne frygte, fordi de mætter samt stimulerer forbrændingen.
  • Kanel er ganske nyttigt for blodtrykket, stabiliserer blodsukkeret samt reducerer blodets fedtindhold og kolesteroltal, ifølge en samlet analyse af 13 kliniske afprøvninger. Alle tiders, ikke mindst for mennesker med type 2-diabetes. Og heldigt, fordi risengrødens mælkefedt trækker i den modsatte retning. Vælg ægte ceylonkanel, da kinesisk kassiakanel indeholder stoffet kumarin, der i større mængder kan skade leveren hos mennesker med en særlig genetisk sårbarhed.
  • Appelsiner, klementiner, abrikoser, figner, dadler og pigeonæbler hører julen til. Og tæller med i det vigtige kostråd om mindst 600 gram grønt og frugt hver dag.
  • Lyder det ikke lækkert at fråse i friske tranebær, tranebærjuice, soltørrede søde tranebær og tranebærsauce? Sundt er det også, for tranebær er gode mod urinvejsinfektioner.
  • Jo flere julehilsner, man modtager og skriver, desto gladere er man, og desto mere tilfreds er man med tilværelsen. Især hvis julehilsenen kommer fra personer, som du ellers ikke ser ret meget til. Formentlig skaber den personlige hilsen en følelse af at være del af et fællesskab, hvilket indvirker gunstigt på psyken. Så husk venner og bekendte.
  • En stor social omgangskreds er sund og styrker ikke blot humøret, men også immunforsvaret. Selv om det er besværligt i disse tider at mødes alt for mange fysisk, så hold kontakten alligevel via sociale medier, telefon og tilsvarende. Da forskere udspurgte 3.000 personer i alderen 24-96 år om deres kontakter med familie og venner, var resultatet klart: Mennesker med stor social kontaktflade klarede sig bedre i tests for hukommelse og intelligens. Så tag på julebesøg, eventuelt virtuelt.
  • Kan du tage spillet som en leg uden at blive hidsig eller aggressiv, er det godt for hjernen at julehygge med Trivial Pursuit og andre slags hjernegymnastik. At holde hjernen i gang er en af de bedste måder at undgå demens på og hermed bevare hukommelsen længere.
  • Få et godt grin med de gamle spillefilm i fjernsynet. Også selv om det er en af de letbenede og uforpligtende sjove julefilm. Da en gruppe mænd grinede sig gennem en morsom film, faldt blodets indhold af stresshormoner med 40 %. I stedet laver kroppen endorfiner og andre velværehormoner.
  • Husk at få rørt kroppen hver dag, helst udenfor, så du også får lys til at presse humøret i vejret og få has på vintertrætheden.
  • Rødvin er først og fremmest en gastronomisk nydelse, ikke en sundhedsdrik. Men lad os nu bare betragte de helbredsfremmende effekter af moderate mængder vin og gløgg som en ekstra gevinst. Som de fleste nok har hørt, synes et glas rødvin om dagen at sænke risikoen for blandt andet blodpropper og demens. Selv om det er svært at dokumentere med absolut videnskabelig sikkerhed, er det absolut et råd, som jeg kan anbefale ... og selv følger.