Gode råd til dig, der skal på musikfestival

Her får du et par tricks til at komme rimelig igennem dagene, vel og mærke uden at spolere musikglæde og festhumør det mindste.

I år skal jeg på Roskilde Festival. Min ældste datter skal snart føde, jubii, så jeg har fået hendes billet til at fjolle rundt en uges tid. Jeg var der sidst for 32 år siden, men uanset hvad de ­unge tænker om den gamle boomer, så er der grundlæggende nok ikke så meget forskel på i dag og så de 11 gange jeg har deltaget, første gang helt tilbage i 1977. Det er både supersjovt og sønderbanker kroppen godt og grundigt igennem.

Usund levevis

For et par år siden undersøgte jeg for TV 2 de unge mennesker Alexander og Katinka før og efter seks festivaldøgn med søvnmangel, skævvreden døgnrytme, konstant larm, junkfood, skæve spisetider, umådelige strømme øl, vin, vodka og shots samt alt det andet sjove. 250 genstande drak de tilsammen på festivalen, og som resultat blev deres kroppe 1-2 år ældre, afslørede min scanner. Kroppen hobede fedt op, mistede muskelmasse, og de blev tykkere omkring maven. Heldigvis kom de unge mennesker sig igen 1-2 uger efter hjemkomsten, men mine målinger viser tydeligt, hvor meget kroppen kan smadres af usund levevis.

Gode råd

  • Du skal spise noget ordentligt, og heldigvis tilbyder festivaler sunde og grønne alternativer til junkfood, så du kan få falafel, bønneburger, og andet lækkert plantemad fyldt med kostfibre.
  • Medbring selv rugbrød og fuldkornsknækbrød samt tun eller makrel på dåse, der kan holde sig i teltet. Det holder maven i gang og tilfører omega-3 fiskeolier, som dæmper tømmermænd. Kan du finde ­bananer, så udnyt deres humørfremmende stoffer, som der kan være brug for, hvis tømmermændene buldrer.
  • Motion og bevægelse er på alle måder godt for din krop, og dans er en af de allerbedste træningsformer til at arbejde hele kroppen igennem. Så når favoritmusikken brager ud fra scenen, er det bare med at få gang i dansebenene.
  • Pas på den stærke sol, især midt på dagen. Benyt masser af solbeskyttelse og bær kasket. Husk at smøre dig grundigt ind, inden du begynder at drikke. Ellers glemmer du det bare og mærker heller ikke advarselssymptomerne, hvis huden begynder at brænde.
  • Vand er den bedste behandling af tømmermænd. Teltet kan blive meget varmt, over 40 grader, selv om det blot er 20 grader udenfor. Så mister du endnu mere væske og forværrer den dehydrering, som alkohol forårsager. Så fyld drikkedunken i løbet af dagen.
  • Vær opmærksom på, at kombinationen af alkohol og glohed sol øger faren for hedeslag. Med hjernen fuld af alkohol mærker du ikke de første symptomer på hedeslag.
  • Luft teltet igennem med kølig brise, da din søvn ellers spoleres endnu mere.
  • Få dages massivt druk er nok til at fylde leveren med fedt og forhøje blodets levertal. Skån den ved nogle dage først at begynde at drikke hen ad eftermiddagen eller om aftenen.
  • En musikfestival kan være hård kost for hørelsen, hvis man ikke bruger ørepropper. Hav et par ørepropper i baglommen, så du er klar, hvis situationen kræver det.
  • Tag håndsprit, renseservietter og toiletpapir med hjemmefra. Toilet- og badeforhold er blevet meget bedre de seneste år, men køen er ofte lang, og den hygiejniske motivation er måske ikke helt optimal.Husk også lige at få børstet bisserne, selv om timerne bliver sene.
  • Nu ved vi ikke, hvordan Covid vil udvikle sig, men jeg lægger selv et par mundbind i rygsækken, bare for en sikkerheds skyld. Mundbind har en anden fordel, nemlig at tage det værste af urinstøvet, hvis det bliver meget blæsende.
  • Det sker for selv de bedste, at man kryber sammen i soveposen. Sex er strålende motion, der samtidig danner en masse signalstoffer i hjernen af den type, som skaber velbehag. Husk prævention.
  • Efter festivalen bør du klippe armbåndet med det samme, selv om det sikkert giver dig gode minder. Men det er fyldt med bakterier.