Hold vægten til julefrokosten

Julemaden smager skønt, men desværre sætter maden sig hurtigt på sidebenene. Kom godt igennem de mange julefrokoster med gode råd til at holde vægtstigningen fra døren uden at ødelægge den gode julestemning. Få de gode råd her.

Jeg kan ikke holde mig fra lækkerierne her i december. Passer jeg ikke på, begynder jeg at bugne ud, for julefrokoster, konfekt, kager, varm leverpostej, marineret sild, medister, flæskesteg, æbleskiver, konfekt, gløgg, pebernødder, marcipan, chokolade og nødder er nogle værre kaloriebomber. Også selv om jeg efter børnenes fraflytning ikke mere lokkes af en julekalender med chokolade.

Fristelserne er dejlige, men desværre også et minefelt af kaloriebomber, som hurtigt sætter sig på sidebenene. Suppleret af stillesiddende hygge og for lidt søvn er vægtstigning for mange en næsten uundgåelig følgesvend.

Læs også: Hold vægten i juledagene

I en tysk undersøgelse tog deltagerne omkring 0,6 procent af kropsvægten på i tiden op til juleaften. Regnes tiden frem til nytår med, bliver det endnu værre med en samlet vægtstigning på en procent af kropsvægten. Desværre er mange først sluppet helt af med den ekstra vægt til næste september, beretter fagtidsskriftet New England Journal of Medicine. Med andre ord sidder de lumske julekilo bare godt fast.

I denne uge får du tip til at holde vægtstigningen fra døren uden at ødelægge den gode julestemning.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: 5 sunde råd til julefrokosten

Gode råd:

  1. Et pænt stykke ad vejen kan du udmærket kokkerere efter kaloriefattige opskrifter med samme principper for ordentlige råvarer, som du forhåbentlig følger resten af året.
  2. Nogle gæster tror, at sund mad ikke hører julen til og smager dårligt. Det er forkert, men hold den kalorielette viden om dine retter for dig selv. Der er ingen grund til at spolere de andres juleoplevelse.
  3. Småspis ikke undervejs, når du kokkerer. Det er fristende, men kalorierne hober sig op.
  4. Forbrænd ekstra kalorier under indkøb ved selv at bære varerne i en kurv i stedet for rulle dem afsted i indkøbsvognen. Bær også selv varerne hen til bilen, som selvfølgelig er placeret længst væk på parkeringspladsen.
  5. Allerede før I sætter jer til det veldækkede bord, kan du afgøre, hvilke retter og drikkevarer du allerhelst vil nyde. Spring dem over, som ikke betyder ret meget for dig.
  6. Prøv overordnet at holde dig til min antiinflammatoriske grundregel: Plantemad er din hovedret, mens resten er tilbehør. Fyld først en masse grøntsager, bælgfrugter, frø og kerner på tallerkenen, og lad så kød, fjerkræ, fisk og kornprodukter være tilbehør.
  7. Læg vægt på kvalitet frem for kvantitet ved at begynde med de sundeste retter, når sild, laks, rugbrød, and og steg kommer på bordet.
  8. Tænk i mindre portioner, som smager lige så godt. Jo mere du øser på tallerkenen hver gang, desto mere spiser du. Med en mindre tallerken og et smallere drikkeglas, får du færre kalorier totalt set.
  9. Spis langsommere, læg bestikket mellem hver mundfuld og tal med de andre. Grin og syng. Drik et glas vand. Ganske automatisk modvirker du overspisning. Husk på, at mætheden først indfinder 20-25 minutter efter fødeindtagelsen. Et langsomt spisetempo gør dig mere mæt af færre kalorier.
  10. Julegodter, brunkager, pebernødder og andre julegodter dækker hurtigt hele dagens kaloriebehov. Som med maden kan du med de søde sager udvælge de julefristelser, du helst vil nyde. Hold dig til dem, blot 100 gram marcipan eller nougat er rene kaloriebomber på 475 kilokalorier.
  11. Til decembers faste traditioner hører julebryg, snaps og gløgg. Spar dig selv for både kalorier og tømmermænd ved at erstatte hvert andet glas alkoholisk drik med vand. Hold dig på vandvognen i dagene mellem julearrangementerne.
  12. Julens lækre bryg, ikke mindst de mere specielle øl, er ofte stærke og dermed kalorieholdige. Alkohol tilfører mange flere kalorier, end de fleste tænker over.
  13. Alkohol på tom mave stimulerer appetitten. Så vent med at drikke, til du har fået noget at spise.
  14. Plej tømmermænd uden kaloriefråds. Hold dig fra chips og pommesfrites, men spis bananer, suppe og yoghurt i stedet.
  15. Gå en lang tur sammen med familie, venner og kolleger både før og efter et større måltid, så bliver I alle friskere og gladere. Daglig bevægelse styrker humøret, brænder kalorier af og skaber fred og ro i en måned, der ellers let kan blive stressende.
  16. Total fornægtelse fører aldrig til noget godt, når det gælder julens fristelser. I princippet kan du spise alt, blot det sker i rimelige mængder, så du undgår overspisning. Nyd hver mundfuld. Julen er ikke tidspunktet at gå på slankekur. Vent til januar.

Læs også: Snyd din appetit