Kroppens superprotein: Collagen styrker hud og led

Simresupper har altid været betragtet som den bedste mad, når man er syg eller svækket. Fascinerende og tankevækkende, at denne universelle erfaring rækker tusinder af år tilbage i tiden, længe før nogen anede, hvad collagen var. Bliv klogere på kroppens superprotein her.

Hvad tænker du om at lave mad fra bunden, der holder huden ung, gør knoglerne stærke, dæmper ledsmerter og styrker hår og negle? Hjemmelavede fiskefrikadeller, spareribs og gode klassiske simreretter som hønsekødssuppe, ossobuco og coque au vin? Eller grillede sardiner, dampede blåmuslinger og blækspruttesalat?

Collagen? Hvad er det? Det sidste år har jeg interesseret mig rigtig meget for proteinet collagen, som udgør en tredjedel af alle proteiner i vores krop. Hud, ledbrusk, sener, blodkar, bindevæv, knogler. Ja, omtrent alle væv er fyldt med collagen, der nærmest fungerer som kroppens lim og holder sammen på det hele. Det spændende er, at collagen nu udforskes for en lang række virkninger, som holder vores hud, led, knogler og andre væv i topform, forebygger sygdomme samt kan indgå i behandlingen.

Læs også: Et enkelt glas rødvin er både sundt og usundt

Collagen får vi især i fødevarer fra dyreriget, blandt andet knogler, brusk og skind, altså de samme steder, hvor vi selv har mest brug for det. Men vi spiser ikke så meget collagen mere. Det er nemmere at vælge inderfileter i stedet for at bakse med en hel kylling. Eller købe hakket oksekød i stedet for en okseskank, bov eller oksehale. Herved går vi glip af en guldgrube af næringsstoffer med potentiale til at holde kroppen på toppen i længere tid. Mange af os spiser desuden mere plantebaseret, og da gælder det i særlig høj grad om at vælge varieret plantemad for at få alle de såkaldte aminosyrer. Det er dem, som kroppen benytter til at opbygge collagen.

Jeg har sammen med Karen Lyager skrevet bogen ”Collagen” på Politikens Forlag med over 50 opskrifter til, hvordan du bedst spiser dig til at danne nyt collagen, baseret på videnskabelige studier og interviews med en lang række topforskere.

Læs også: Smil dig sund

Sådan får du collagen

  • Fisk er strålende collagen-kilder og en grundpille i antiinflammatorisk kost, så jeg anbefaler, at du vælger fisk og anden havføde så ofte som muligt. Har du mod på det, er bløddyr såsom muslinger, blæksprutter, ja, endda snegle, strålende collagenkilder.
  • Rødt kød er kommet noget i skammekrogen, ikke blot af dyreetiske og klimamæssige årsager, men også fordi især forarbejdet kød af dårlig kvalitet og for store mængder ikke er så godt for helbredet. Men mindre mængder ordentligt kød, gerne økologisk og frilands-, som ikke er stegt for hårdt, er sund mad, når du spiser det som tilbehør og lader plantemaden fylde mest på tallerkenen. Du kan også supplere den hjemmelavede mad med collagenpulver samt bone broth-bouillon, som du i stigende grad finder i butikkerne.
  • Kyllingelår og kyllingevinger er også gode collagenkilder, fordi de rummer både knogler, brusk og skind. Kyllinger og høns er også overkommelige at koge suppe på. Når du for alvor skal have gavn af collagen i din mad, er det en god idé at kombinere det med C-vitamin, som er nødvendig for, at din krop kan opbygge nyt collagen.

Læs også: Derfor er D-vitamin vigtigt for din krop

Her vinder du med collagen

Her håber vi især, at collagen kan hjælpe:

  • Huden kan få mere fugt og glød, færre synlige rynker og hurtigere sårheling.
  • Ved gigt går håbet på bl.a. færre smerter.
  • Skelettet kan styrkes og risikoen for knogleskørhed nedsættes.
  • Sener og muskler styrkes ved træning, og du får hurtigere restitution.
  • Måske får du mere robuste negle og tykkere hår, men mere forskning er påkrævet.
  • Desuden forskes blandt andet i sænkning af blodtrykket, opheling af mavesår og stærkere tarmslimhinde.

God appetit!

Jerk W. Langer

Læs også: 3 råd til behandling af forstoppelse