Ni sunde tips: Rask i december

Julen nærmer sig med hastige skridt, men samtidig er det den tid på året, hvor du risikerer at blive træt og irritabel, fordi vintermørket lægger sig som en tung dyne over humøret, og forkølelserne får dig til at snotte, hoste og harke. Men sådan behøver det ikke være. Her får du ni sunde tips at holde dig i topform gennem december.

Ni sunde tips:

  • Vask hænderne grundigt, for forkølelse og andre virus smitter først og fremmest via fingrene. Hver gang du berører noget, som andre mennesker også tager fat på, risikerer du at få forkølelsesvirus på fingrene og herefter føre dem op til næse eller øjne. Dørhåndtag, indkøbsvogn, trappegelænder, dankortautomat, elevatorknap og mønter er nogle af de virusbefængte trusler, som du konstant møder i disse dage.
  • Husk nu trods al julens stress og jag at nyde den dejlige tid, for optimisme, glæde og positivt livssyn styrker immunforsvaret og ruster dig over for forkølelse.

Læs også: Sådan holder du vægten i juledagene

  • Jo bedre du planlægger og prioriterer, desto mindre stresset bliver du. Læg en realistisk plan for juledagene, så I ved, hvem der skal gøre hvad hvornår.
  • Bevæg dig hver dag. Modstandskraften bliver stærkere, og du får mere energi. Desuden sætter det gang i fordøjelsen, som presses hårdt i julemåneden. De fleste af os har nok brug for at brænde ekstra kalorier af i denne tid. Gør det til en vane at gå en god, lang tur hver dag, og nyd juleriet i dit nærmiljø.
  • Bliver du alligevel forkølet, kan du prøve at tage snottet i opløbet med naturmidlet echinacea. Begynd, så snart du mærker de første symptomer. Det er også med til at forebygge eventuelle komplikationer såsom mellemørebetændelse og halsbetændelse, der nemt kan spolere juleaften helt.
  • Luft ud mindst en gang om dagen for at undgå den indelukkethed, som kan genere humøret. Du behøver blot åbne vinduer og døre i fem til 10 minutter.

  • Den mørke tid har allerede nu tæret på vitamin D-depoterne, da sollyset ikke mere danner vitaminet i huden. D-vitamin er vigtigt for din modstandskraft mod infektioner samt for humøret. Tag tilskud på cirka 25 mikrogram vitamin D dagligt, og spis mange fede fisk, som er den eneste ordentlige fødekilde til vitaminet.
  • Kom udenfor i dagslyset så meget som muligt. Lyset får hjernen til at danne humørfremmende signalstoffer.
  • Gik du hårdt til den ved julefrokosten, kan du give immunforsvaret akut førstehjælp med surmælksprodukter og bælgfrugter for at optimere tarmfloraen og hermed hele kroppens velvære.
  • Jul og fordøjelsesbesvær passer sammen som fod i hose, når man spiser for meget, for hurtigt og/eller for fedt – samt drikker for meget alkohol. Har du fed mad helt op i halsen, kan du spise artiskokker, der fremmer udskillelsen af galde og styrker fedtfordøjelsen. I en snæver vending kan du prøve kosttilskud med ingefær mod kvalme eller pebermynte mod oppustethed og luftophobning.