Sådan gør du: Det perfekte kram

Der skal ikke mere end et 10 sekunders kram til, før hjernen begynder at danne stoffet oxytocin, der dæmper stressniveauet, løsner op for muskelspændinger, regulerer appetitten og meget, meget mere godt. Læs her om det perfekte kram og bliv inspireret til at give en ordentlig krammer.

Du har sikkert allerede bemærket det: Du har det altid lidt bedre efter et godt kram.

Og det er der ikke noget at sige til, for det sætter gang i produktionen af oxytocin, der et hormon og en neurotransmitter, der har en række positive effekter i din krop, således virker det både stressdæmpende, angstsænkende, beroligende og appetitregulerende, fortæller ernæringsekspert Per Brændgaard, der som krammekonsulent er begyndt at arbejde med krammet som et terapeutisk værktøj.

– Man ved ikke, hvorfor kram har den effekt, som det har. Det er noget, der bliver forsket i netop nu. Men det, man mener, der sker, når vi krammer, er, at der man har nogle trykreceptorer på huden, der er forbundet med vagusnerven, som går op til hjernen, og når de bliver stimuleret med tryk, der opleves som behagelige og varme, bliver der sendt signaler til hjernen, der så begynder at producere oxytocin, siger Per Brændgaard.

LÆS OGSÅ: Der er kram på menuen i Tims restaurant

Han kommer her med opskriften på det perfekte kram – og alternativer, hvis du lige står og mangler en at kramme.

Få en krammepartner

Du skal kramme med en, som du kan lide og har lyst til at kramme, ellers ender krammet med at have den modsatte effekt. Du kan dog sagtens kramme med en, du ikke kender.

Kram skal ikke føre til sex

Det afgørende er, at I får etableret en tillid først. Hvis du vil have mest muligt ud af oxytocinets effekt, så vælg en krammepartner, hvor det ikke udvikler sig til sex.

Sex er naturligvis fint nok, men når du oplever seksuel lyst, stiger stresshormonerne, mens oxytocinniveauet daler. Og særligt mænd mister oxytocin efter udløsning.

LÆS OGSÅ: Smil smitter – men hvorfor? Få svaret her!

Ikke i traditionel forstand

Krammet behøver ikke være et kram i traditionel forstand, det kan også være gensidig berøring, der føles behagelig og kærlig. Det vil sige, at det kan være alt fra, at I holder i hånd til et helt tæt kram, hvor I har hjerte mod hjerte.

Så lang tid skal du kramme

Hjernen begynder at producere oxytocin allerede efter 10 sekunders kram, men du får mere oxytocin, hvis du krammer i længere tid. 10 minutters kram om dagen vil ifølge krammekonsulent Per Brændgaard være optimalt. Du skal dog ikke blive ved for enhver pris. Det at kramme handler også om at mærke sine egne grænser og stoppe, når de er nået.

Mangler du en krammepartner

Mangler du en at kramme med, kan du få gavnlige effekter og højere oxytocin -niveauer ved f.eks. at få en massage eller nusse med din hund. Desværre har det ikke helt samme virkning. Det specielle ved krammet er nemlig ifølge Per Brændgaard, at der er tale om gensidig berøring, der bekræfter dig i, at du har social støtte og omsorg.