Sådan undgår du at kede dig

Kender du til situationer, hvor din opmærksomhed glipper, eller hvor du ikke kan finde på noget inspirerende at lave? Her får du gode råd til at undgå følelsen af kedsomhed.

Du kender nok situationen, hvor du bare ikke kan finde på noget inspirerende at foretage dig. Hvor du ikke kan holde opmærksomheden rettet mod den tekst, du skal læse. Hvor du i en undervisningssituation forgæves prøver at fastholde fokus på forelæserens præsentation. Eller når du bænket til et middagsselskab bare ikke orker at følge med i konversationen. Bliver du så spurgt, hvordan du har det, svarer du formentlig, at du ”keder dig”. Eller snarere: Du nøjes med at tænke det, for selv om svaret er ærligt, så er det også uhøfligt.

Læs også: Sådan undgår du kaloriefælderne

Kedsomhed skyldes ikke nødvendigvis, at man mangler noget spændende at foretage sig. Du kan sagtens foretage dig absolut ingenting uden at kede dig. Som at give sig fuldstændig hen til en fortryllende flot solopgang. Eller måske kender du til at komme hjem efter en lang dag og finde manden liggende på sofaen. Spørger du ham, hvad han har lavet hele sin fridag, svarer han sikkert ”ingenting”. Men han har ikke kedet sig overhovedet, han har bare ladet tankerne flyde helt ustresset. O.k., det er nok mest en mandeting at kunne tilbringe en hel dag på sofaen uden at kede sig det mindste. Min kære styrter altid omkring, når hun har fri. I denne uge se vi nærmere på, hvordan du kan komme ud af kedsomme situationer.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Skab glæde og bliv glad

Gode råd, så du undgår at kede dig:

  • Indledningsvis accepterer vi, at tilværelsen rummer en vis del kedsomhed og ikke kun er lutter lagkage. Frygt den ikke, og lad være med pr. automatik at begynde på overspringshandlinger, såsom at tjekke mobilen, trøstespise eller tænde for tv.
  • Find på afledningsmanøvrer. Sidder du fast i trafikken med en kombination af massiv kedsomhed og stress, så tænk eksempelvis på, hvor du gerne vil hen i næste ferie. Og start planlægningen.
  • Pas på fælderne. Afled ikke ved at spise en masse slik, drikke for meget alkohol, spille poker på nettet eller powershoppe uden grund.
  • Analysér din kedsomhed og de underliggende følelser. Hvorfor keder du dig egentlig? Hvorfor føler du uro, tristhed eller utilpashed? Kan du komme nærmere på baggrunden for disse reaktioner, kan du begynde at arbejde med dem.
  • Keder du dig ofte, så vær mindful, og koncentrér dig om nuet uden at lade dig distrahere af tanker om hverken det allerede skete eller af bekymringer om fremtiden.
  • Supplér med nogle tænksomme vejrtrækninger. Fokusér på åndedrættet. Føl luften passere gennem næseborene og ned i lungerne. Tænk kun på dette, ikke på noget som helst andet.
  • For fuldstændighedens skyld skal jeg nævne, at kedsomhed kan være tegn på en mere grundlæggende tristhed, depression eller opmærksomhedsforstyrrelse, som kræver professionel hjælp.

Læs også: Sov godt hver nat