Slip for både piller og smerter: Slut med hovedpine

Hovedpine er en af vores helt store folkelidelser, og forbruget af hovedpinepiller er højt. Men før du griber pilleglasset, bør dagligdagen tjekkes igennem for ømme knaster, som kan være dit reelle problem. Det kan være noget af et detektivarbejde, men når det lykkes, slipper du både af med pillerne og hovedpinen.

Kvinde sidder foran computer og tager sig på hovedet

Slut med hovedpine

Hovedpine er en af vores helt store folkelidelser, og forbruget af hovedpinepiller er højt. Over 150 hovedpinepiller om året tager den gennemsnitlige dansker. Langt hyppigst er spændingshovedpine og migræne.
 Hovedpinepiller har deres berettigelse, når man akut får kortvarig og ukompliceret hovedpine. Og særlig medicin er naturligvis nødvendig ved svær migræne.

Men vi skal ikke tage pillerne per automatik, såfremt det er muligt at fjerne årsagen til hovedpinen.
 Spiser du ofte hovedpinepiller, kan de endda have den modsatte virkning, nemlig give dig mere hovedpine. Samtidig kan et stort forbrug have alvorlige bivirkninger som mavesmerter, mavesår, forhøjet blodtryk og i værste fald blodprop i hjertet.
 Så før du griber pilleglasset, bør dagligdagen tjekkes igennem for ømme knaster, som kan være dit reelle problem. Det kan være noget af et detektivarbejde, men når det lykkes, slipper du både af med pillerne og hovedpinen.

Mange hilsner
Jerk W. Langer

Spis dig fra type 2-diabetes

16 årsager til hovedpine 

1. Dårlig arbejdsstilling kan både give hovedpine og smertende muskelinfiltrationer i skuldre og nakke, fordi musklerne konstant spænder. Rejs dig op mindst en gang i timen og gå lidt omkring, mens du løsner op i ryg, skuldre og nakke. Stå op, når du taler i telefon, og arbejd om muligt stående noget af tiden.

2. Stress kan uanset årsag forårsage spændingshovedpine. Frustrationer, konflikter på arbejdspladsen eller problemer på hjemmefronten kan smertestillende piller ikke løse, så du bliver nødt til at gå mere grundlæggende til værks.

3. Har du meget store forventninger til det perfekte liv? Måske kan du dæmpe dem lidt, for ellers bliver du bare skuffet. Gør noget ved det, du kan ændre, og accepter det, du ikke kan gøre noget ved.

4. Hovedpine kan skyldes både for lidt søvn og forstyrret søvn. Sluk tv og smartphone om aftenen, så hjernen stresser af. Du kan ikke kompensere for søvnmangel i dagligdagen ved at sove hele weekenden, for en ekstra lang nattesøvn kan også give hovedpine.

5. Sult kan udløse hovedpine hos nogle, men du bør ikke spise hele tiden. Spis hellere ordentlig mad, der mætter, og undgå især hurtige kulhydrater fra kager, slik, hvidt brød, sodavand og junkfood, der sender blodsukkeret på hovedpinefremkaldende rutsjetur.

6. Drop forfængeligheden og benyt læsebriller, hvis du har behov for dem.

7. Træk og kulde kan give hovedpinefremkaldende muskelspændinger i nakke og skuldre.

8. Undgå dårligt indeklima med hyppig udluftning eller en gåtur udenfor.

9. Omskiftelige vejrforhold er hyppige årsager til hovedpine. Selv om det er umuligt at gøre noget ved vejret, kan det hjælpe, at du erkender at være følsom over for eksempelvis tordenluft. Nu ved du, at hovedpinen forsvinder igen, når vejret atter skifter.

Segner du af træthed? Sådan får du ny energi!

10. Stærke oste, krydret og stegt mad, citrusfrugter og chokolade kan udløse migræne. Men der er stor forskel fra person til person, så gør dine egne erfaringer.

11. Rødvin kan udløse hovedpine hos særlig følsomme, og vi taler ikke om tømmermænd. Der er forskel på, hvilken druesort det drejer sig om. Prøv dig frem og se, om du tåler nogle druer bedre end andre.


12. P-piller hjælper nogle kvinder med migræne, mens andre omvendt får hovedpine. Tal nærmere med lægen om valg af medicin. 

13. Graviditet og overgangsalder mildner som regel migræne, men det omvendte kan også forekomme.

14. Er du langsynet, bør du få tjekket, at briller eller kontaktlinser har korrekt styrke. 

15. Stærkt sollys, flimrende computerskærme og for meget tv-kiggeri kan udløse migræne hos nogle. Men kom endelig udenfor i dagslyset, som overordnet set pepper humøret op.

16. Et kronisk forbrug af hovedpinepiller kan paradoksalt gøre ondt værre. Mistænker du, at det er tilfældet, skal du ikke selv stoppe med ordineret medicin, men sammen med lægen vurdere, hvordan du bedst slipper ud af den onde cirkel.