Spis langsomt og tab dig

Vidste du, at vores spiseadfærd har en betydelig rolle i forhold til, hvor mange kalorier vi indtager? Her er 11 gode råd til, hvordan du bliver bevidst om din spiseadfærd.

Mange af os har et par overflødige kilogram som minde fra juletiden, der nu helst skal væk igen. Måske følger du en kur fra vores blad, eller du vælger at foretage mere generelle omlægninger i spisevanerne. Uanset hvad bør vi huske på, at også andre forhold end selve maden på tallerkenen påvirker, hvor mange kalorier vi spiser. Det er selve omstændighederne, som vi spiser under, den såkaldte spiseadfærd.

Læs også: Derfor står vægten stille

I høj grad handler det om at sætte spisetempoet ned og give mætheden tid til at indfinde sig. Det varer nemlig 20 minutter, fra maden er kommet ned i maven, indtil hjernen opdager det og signalerer mæthed. Derfor skal vi spise langsomt, og det gør vi bedst ved at være opmærksomme og fokuserede på selve spisesituationen.

I denne uge peger jeg på nogle vigtige punkter omkring spiseadfærden, som du vinder meget på. Også selv om du ikke er på slankekur.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Sådan får du styr på vægten

11 gode råd til måltidet

  1. Inden du tager den første mundfuld, så mærk efter, hvordan du har det. Stresset? Trist? Kedsom? Eller rigtig sulten? Har din krop virkelig et behov for at spise nu, eller begynder du at spise af helt andre årsager? I sidstnævnte tilfælde kan du prøve at foretage dig noget andet såsom at gå en tur.
  2. Sæt dig ned ved bordet, når du skal spise. Det er sværere at holde styr på fødeindtaget, når du laver alt muligt andet, eller undervejs bevæger dig fra sted til sted. Du nyder heller ikke maden.
  3. Skab en hyggelig og behagelig ramme for måltidet. Et rodet spisebord er ikke befordrende for et roligt måltid, men får dig til at spise mere stresset.
  4. Sluk tv og andre distraherende skærme. Disse uvaner afleder opmærksomheden fra maden, så du spiser for hurtigt og for meget.
  5. Sæt timeren på din smartphone til mindst 20 minutter ved start, og sænk spisetempoet, så du udfylder hele tidsrummet. Jo langsommere du spiser, desto mere mæt bliver du og af færre kalorier.
  6. Portionsanret maden på en tallerken ude i køkkenet, og lad tage fade og skåle stå derude, så du kun tager tallerken og grøntsager med ind på spisebordet.
  7. Vælg en mindre tallerken. En særlig nyttig strategi, når maden tages fra en buffet, da man altid er tilbøjelig til at fylde tallerkenen helt op og spise det alt sammen.
  8. Tyg hver mundfuld 30 gange. I gennemsnit selvfølgelig, for det er lidt svært med havregrød. Omhyggelig tygning gør, at du smager maden bedre og fornemmer dens tekstur. Samtidig modvirker det overspisning.
  9. Læg bestikket efter hver mundfuld, og grib det først igen, når du har tygget og sunket maden. Akkurat som Emma Gad siger. Så falder spisetempoet automatisk.
  10. Glem mors anbefaling om at spise helt op. Gem resterne til næste dag.
  11. Køb ind, inden du er blevet sulten. Ellers ryger fornuften som det første, og du fylder indkøbskurven med søde og fede madvarer. Samt snupper en lokkende chokoladebar oppe ved kassen.

Læs også: Sådan undgår du kaloriefælderne