Tryl kartofler og pasta sundere

Hvidt brød, hvid pasta, polerede ris samt kartofler står ofte i skammekrogen. Men du kan benytte et trick til nærmest ved et trylleslag at omdanne både pasta, ris og kartofler til kostfiberbomber.

Dame laver mad

Fødevarer med blakket ry 

Hvidt brød, hvid pasta, polerede ris samt kartofler står ofte i skammekrogen. Du har sikkert hørt alt om, hvordan disse fiberfattige fødevarer er fyldt med hurtigt optagelige kulhydrater, der belaster blodsukkeret og gør os tykke. Min erfaring er da også, at når mine klienter skal slanke sig, kommer vi langt ved at skære kraftigt ned på disse fødevarer og erstatte dem med grøntsager samt i mindre grad grove fuldkornsudgaver af brød, ris og pasta.

Men du kan også benytte et andet trick til nærmest ved et trylleslag at omdanne både pasta, ris og kartofler til kostfiberbomber, som ikke belaster blodsukkeret ret meget. Det er også en fordel for diabetikere, der som bekendt skal være meget opmærksomme på blodsukkeret.

Faste fra klokken 15


Hemmeligheden er, at stivelsen, altså det under skrællen på en kartoffel, delvist omdannes til kostfibre, når kartoflen efter kogning afkøles igen. Denne såkaldte resistente stivelse påvirker ikke blodsukkeret nær så meget, ligesom den mætter bedre.

Har du kartofler tilovers fra middagsmaden, kan du sætte dem i køleskabet og spise dem kolde næste dag i en salat eller i skiver på rugbrød.


Samme afkølingstrick kan du foretage med pasta og ris, som afkølede tilfører masser af resistent stivelse til en salat. Men vær opmærksom på, at ris og pasta skal ind i køleskabet straks efter kogningen på grund af en lille, men eksisterende risiko for ellers at udvikle den sporedannende bakterie Bacillus cereus, der i sjældne tilfælde kan forårsage madforgiftning med kvalme og opkastning en til fem timer efter indtagelsen.

Spis dig fra type 2-diabetes

Varm op igen

Så langt, så godt. Men det bliver endnu bedre, i hvert fald hvis du elsker varm mad. Den britiske diabetesforening beskriver et nyt forsøg, hvor en forsker serverede pasta på tre forskellige måder for 10 forsøgspersoner, nemlig henholdsvis nykogt, afkølet samt genopvarmet. Efter hvert måltid måltes blodsukkeret de følgende to timer.

  • Varm, nykogt pasta: Blodsukkeret steg som ventet betydeligt de følgende timer.Kold pasta, der havde stået i køleskabet natten over: Kun let stigning i blodsukkeret.
  • Pasta, der blev genopvarmet efter at have stået i køleskabet natten over: Blodsukkeret steg endnu mindre.
  • Det var uventet, at forsøgspersonernes blodsukker blev mindst påvirket, når de spiste pasta, som blev varmet op på ny. Det er indledende forskning, som skal bekræftes yderligere, men vi tager forskud på glæderne, og derfor får du i denne uge gode råd om ris, pasta og kartofler.

Mange hilsner, 
Jerk W. Langer

7 råd til at spise din høfeber i bund

Gode råd

  • Vælg altid fuldkornsversioner af ris og pasta. Spis dem i moderat mængde, ikke som måltidets vigtigste bestanddel, men som tilbehør til grøntsager og gerne fisk.
  • Spis afkølede kartofler i salat eller på rugbrød.
  • Genopvarmet pasta, ris og kartofler forventer vi også har en markant fibereffekt. Spis det som tilbehør til grøntsager og ikke som tallerkenens største fødemængde.
  • Resistent stivelse mætter mere og tilfører lidt færre kalorier, men er stadig ikke slankemad, da kalorieindholdet er højt, især i ris og pasta, sammenlignet med grøntsager. Kartofler er et bedre valg kaloriemæssigt.
  • Forskning peger på, at resistent stivelse er alletiders føde for din vigtige tarmflora, som har stor beskyttende betydning for både fordøjelse, humør, vægt, allergi, type 2-diabetes og andre tilstande.
  • Til sidst kan jeg nævne, at også brød bliver blidere over for blodsukkeret af at komme en tur i dybfryseren først.