Undgå tømmermænd: Genstande og promiller

Hvad er en genstand egentlig, hvordan beregner man sin promille, og hvor hurtigt bliver man ædru igen? Det ser vi på i denne uge, hvor du også får tips til at dulme tømmermænd, såfremt det bliver nødvendigt. 

Nu er det tiden, hvor vi ­glemmer den officielle anbefaling om højst 10 genstande om ugen, ­ligesom vi nok også ser stort på den vigtige opfordring til højst at drikke 4 genstande på samme dag.

BEREGN GENSTANDE

Vores udgangspunkt er, at én genstand er 12 gram ren ­alkohol. Det svarer til:

  • 1 pilsnerøl på 33 centiliter
  • 1 glas vin på 12 centiliter
  • 1 glas hedvin på 8 centiliter
  • 1 glas spiritus på 4 centiliter

Læg mærke til spiritus, idet man typisk får serveret 2 centiliter per glas, altså en halv genstand. Så her passer udtrykket ”en lille én” egentlig meget godt.

Når du vil vide, hvor mange genstande der er i en flaske, benytter du følgende formel: (Antal centiliter gange alkoholprocenten) divideret med 150.

BEREGN PROMILLER

Promillen er et mål for koncentrationen af alkohol i blodet, og meget vigtig for blandt andet bilkørsel. Min grundholdning er, at man slet ikke bør køre bil, når man har drukket selv lidt de ­seneste timer.

Promillen afhænger af kroppens størrelse samt vandmængden i legemet. En kvinde er typisk mindre end en mand, og desuden har hun gerne mere fedt og mindre vand i kroppen.

Desuden nedbryder manden en del alkohol allerede i maven, så den slet ikke kommer ind i kroppen. Derfor får en kvinde sædvanligvis en højere promille, når hun drikker samme mængde alkohol som en mand. Det tager vi med i beregningen af promillen:

  • Beregn kvindens promille:

(12 gange antal genstande) divideret med (0,55 gange vægten)

Eksempel: En kvinde på 60 kilo drikker på kort tid 3 almindelige øl. Så er hendes promille: (12 gange 3) divideret med (0,55 gange 60) = 1,09

  • Beregn mandens promille:

(12 gange antal genstande) divideret med (0,68 gange vægt).

Eksempel: En mand på 75 kilo drikker på kort tid 3 almindelige øl. Så er hans promille: (12 gange 3) divideret med (0,68 gange 75) = 0,71

Vores lever forbrænder alkohol. Det sker med en ret konstant hastighed, som man i praksis ikke kan ændre meget ved. Forbrændingen stiger dog lidt, når man spiser et måltid.

Derimod kan der være ret stor forskel på forbrændingen fra person til person, så nogle af os bliver hurtigere ædru end andre. Jo større man er, desto hurtigere går det også. Som tommelfingerregel kan du regne med, at det tager 1,5 time at forbrænde en genstand, men vejer du under 60 ­kilo, kan det godt tage 2 timer.

Godt nytår! Jerk W. Langer.

Forebyg tømmermænd

  • Masser af vand hele aftenen. Samt et par glas vand, før du dratter omkuld i sengen. Stil det på forhånd parat ved sengen.
  • Mørke drikke såsom cognac og rødvin giver flere tømmermænd end lyse, eksempelvis hvidvin, gin og vodka.
  • Spis noget med substans undervejs. Alkohol optages hurtigere og i større mængde på tom mave.
  • Bland ikke for meget, for så bliver tømmermændene værre, er manges erfaring.
  • Som kvinde tåler du færre genstande end mænd af biologiske årsager.
  • En finger i halsen er barsk og ubehagelig, men effektiv. Husk bagefter at drikke ekstra vand.

Helbred tømmermænd:

  • Tiden er det eneste, som med sikkerhed helbreder dine tømmermænd.
  • Kroppen er drænet for vand, hvilket giver hovedpine og tørst. Vand og te er rigtig godt.
  • Spis noget nogle timer efter alkoholindtagelse. Så bliver promillen lavere.
  • Paracetamol tager den værste ­hovedpine.
  • Bananer øger mængden af signalstoffet serotonin i hjernen, så du kommer i lidt bedre humør. Prøv min egen banan-smoothie med en lille smule vodka, beskrevet på næste side.
  • Snup en middagslur. Tømmermænd forværres af søvnmangel.
  • Lidt kaffe kan gøre dig lidt friskere, men for meget kaffe irriterer maven. Samt er let vanddrivende, så kroppen dehydrerer yderligere. Te er bedre.
  • Hold dig fra juice, hvis du har ondt i maven. Mælk er bedre, fordi den neutraliserer mavesyren.
  • Om pizza, chips og pomfritter virkelig hjælper, ved jeg ikke, men mange spiser det. Formentlig udmærket at få lidt ekstra salt.
  • Sauna og lange løbeture hjælper ikke, men dræner dig bare for endnu mere væske. Gå en tur i den friske luft i stedet.
  • Husk: Eventuelle moralske tømmermænd må du selv klare.