7 veje til større arbejdsglæde

Uret ringer, du skal op og på arbejde. Og det bliver en god dag. Her får du nemlig syv genveje fra forfatter Margrethe Christensen til at få større arbejdsglæde bl.a. ved at stille mindre krav til dig selv og anerkende dine kollegaer – også når de mener noget andet end dig.

7 veje til større arbejdsglæde

7 veje til større arbejdsglæde

Nogle dage er altid bedre end andre. Men hvorfor ikke få det bedste ud af arbejdsdagen? Her giver vi dig 7 tips til at få større arbejdsglæde og smil på læben!

Læs også: Segner du af træthed? Sådan får du ny energi og dermed større arbejdsglæde!

1. Glæd en anden med dine ord

Sikke nogle flotte sko, du har fået. Et anerkendende ord fra kollegaen eller chefen kan løfte hele vores dag. Gør det derfor til en vane at se efter noget pænt, du kan sige til andre mennesker. Enten om deres adfærd, deres arbejde eller deres påklædning. Det glæder den, du giver til, men det glæder også dig selv. Vi mennesker kan nemlig godt lide at give. Det får os til at føle os godt tilpas.

2. Stil mindre krav til dig selv

Skal tingene altid være fuldstændig perfekte, før du er tilfreds med dit arbejde? Indimellem må du slække på kravene og gøre tingene, så det er godt nok. Det betyder ikke, at du skal begynde at sjuske, men det kan være vældig sundt, at stille lidt mindre krav til dig selv og stadig være tilfreds med det, du har udført. Gør det, der skal gøres ordentligt. Og gå så videre til den næste opgave.

3. Vær nærværende

Kender du det, at man taler med et menneske, og man har en klar fornemmelse af, at vedkommende ikke lytter til det, der bliver sagt? Drønirriterende, ikke? Vær opmærksom på, om det er din adfærd. Beslut dig for at være til stede i enhver situation i løbet af dagen. Det kan være svært. Men det er med dette, som med alt andet her i livet; hvis du vil være bedre til det, må du øve dig. Du vil opleve, at dit samvær med andre får mere kvalitet, og i tillæg kan du endda opleve, at du bliver mere effektiv, da du nu er koncentreret om det, du gør.

Se også: Slip din tandlægeskræk - 8 tips

4. Lyt og vær mere tolerant

Vi har alle hver sin model af verden. Du har dine overbevisninger og sandheder, og de mennesker, der er omkring dig, har deres. Selv om de ikke er enige med dig i dine politiske synspunkter, din religion eller andet, som du mener er sandheden, betyder det ikke, at de andre er en flok idioter. De ser bare verden gennem nogle andre briller end dig. Pas derfor på med at være for skråsikker. Fordi det giver mening for dig, er det ikke sikkert, at du har ret. Vished er ikke lig med sandhed. Så slå ørerne ud, når du er sammen med andre. Vær nysgerrig på deres livsopfattelse. Måske kunne du endda lære noget.

5. Undgå dårligt humør

Dårlig stemning smitter. Mange af os er ekstremt følsomme over for stemninger og finder det ubehageligt at være i et surt miljø. Igen må du holde fast i dig selv og forsøge at undgå at lade dig rive med. Flyt dit fokus, tænk på noget rart, hvis du kan mærke, at en kollegas dårlige humør er ved at smitte af på dig. Eller flyt dig fysisk. Det er vigtigt at undgå smittefaren.

6. Udvis større samarbejdsvilje

Hvis vi først har fået skabt et negativt billede af en kollega, kan det være endog meget svært at få et godt og konstruktivt samarbejde med den pågældende. Du kan ikke kontrollere, hvad andre siger, gør eller tænker. Det er helt deres egen sag. Det eneste og bedste, du kan gøre, er at være et godt eksempel og vise, hvad en positiv attitude gør. Det vil sikkert irritere nogle, men du kan være sikker på, at det vil have en positiv indflydelse på mange andre.

7. Fokusér på de gode ting

Hvis du er træt af jobbet eller kollegaerne, så gør som Dalai Lama foreslår: Indgå en fredsaftale med dig selv – og gør dermed din arbejdsplads til et bedre sted at være. Bær over med vanskelige kollegaer ved at fokusere på deres gode sider. Vend din utilfredshed til tilfredshed ved at indse, at du altid har et valg, og du har valgt at blive i dit job af nogle gode grunde.

Prøv også: Test dig selv: Hvor stresset er du?