Blåbær er pakket med sundhed

En portion blåbær er fyldt med antioxidanter, C-vitaminer, omega-3 fedtstoffer og kostfibre, så bare spis løs.

Foto: ALL OVER

Blåbær har sæson lige nu, og ikke bare smager de friskplukkede vilde blåbær meget bedre. De indeholder også mange flere antioxidant-stoffer, der giver kroppen en effektiv omgang rustbeskyttelse og sænker faren for både sygdomme og aldring.
En lille portion friske blåbær tilfører dig lige så mange antioxidanter som fem portioner ærter, gulerødder, æbler, squash eller broccoli.

Kan fryses ned
Plukker du flere vilde bær, end du kan spise, så frys dem ned. For frosne bær bevarer alle de sunde stoffer, når du blot husker at fryse dem straks efter plukningen. Frys desuden kun hele bær.
Når bærrene tøs op igen, kan de have mistet noget af det friske bærs tekstur og føles lidt anderledes i munden. Men skal du bruge bærrene i en smoothie eller i en dessert, betyder det ikke noget.

Slankende effekt
Vilde blåbær er i det hele taget pakket med sundhed til bristepunktet. De indeholder også langsomt optagelige kulhydrater, som holder blodsukkeret mere konstant og dermed mætter bedre. Det slanker.
Blåbær er desuden en god kilde til C-vitaminer, omega-3 fedtstoffer samt kostfibre.

Gode for øjnene
Forskerne har kig på, hvordan blåbær kan modvirke aldersbetingede lidelser i øjet som alderspletter eller forkalkning, samt grå stær og grøn stær. Disse hyppige øjenlidelser nedsætter synet hos mange danskere.
Forklaringen er, at blåbær beskytter øjets indre mod skadevirkninger fra solens ultraviolette stråler. Desuden styrkes de små blodkar og hermed øjets ernæring.

Hjælper på hukommelsen
Formentlig kan blåbær også mindske faren for kræft, urinvejsinfektioner og hjerte-kar-sygdomme, ligesom de bidrager til at bevare hukommelsen. Blåbær kaldes ligefrem for "hjernebær".
Så der er alle mulige grunde til, at du sætter blåbær på spisekortet. Lige fra havregrynene om morgenen over en lækker blåbær-smoothie om eftermiddagen til blåbærtærten som dessert til aftenkaffen.