Derfor står vægten stille

Bliv klogere på hvorfor dit vægttab kan stå stille.

Foto: All Over Press

Der kan være en række årsager til, at din vægt ikke forsætter den nedadgående kurve, selv om du stadig gør det, du plejer, for at slanke dig:

1. Dit nuværende kalorieindtag passer med dit forbrug. Husk på, at når du taber dig, skal du generelt spise mindre for at vedligeholde din nye vægt, end du skulle for at vedligeholde en højere vægt. Derudover er det sådan, at hvis du har tabt rigtig mange kilo, taber du også muskelmasse. En krop på 100 kilo kræver mere muskelmasse, for at du kan bære rundt på den, end en krop på 65 kilo. Jo større muskelmasse du har, jo højere forbrænding. Jo mindre muskelmasse, jo mindre forbrænding.

Læs også hvorfor du bliver slank med protein

2. Du har nedsat dit kalorieindtag for meget. Jo mindre indtag af kalorier, jo mere tror kroppen, at der er hungersnød. Under hungersnød er din krop udstyret med den fantastiske mekanisme, at den kan nedsætte dit stofskifte, så du har nemmere ved at overleve. Så hvis du spiser, som om der er stor mangel på mad, nedsættes stofskiftet - og det kan hindre yderligere vægttab.

3. Det er den tid på måneden. Kvinders kropsvægt ændrer sig i løbet af måneden, alt efter deres menstruationscyklus. Mange kvinder ophober mere væske i perioder. Det kan være, at det er sådan en periode, du er i lige nu.

4. Din krop er begyndt at reagere på din træning. Har du trænet regelmæssigt over en længere periode, begynder musklerne at vokse for at tilpasse sig den øgede belastning. Som grundregel siger man, at man skal træne regelmæssigt i seks-otte uger, før man begynder at tage muskelmasse på. Det kan være på grund af øget mængde muskelmasse, at du ikke taber dig, selv om du har tabt fedt.

Læs også: Motion du har tid, plads og råd til