Derfor tager du på om vinteren

Vinterkiloene kommer snigende af flere grunde, og de er ikke så harmløse, som mange tror.

Spejlet er ikke altid lige tilgivende oven på en hård vinter, og det er der en god grund til. Mange af os får nemlig vendt op og ned på vores sunde vaner, lige så snart det bliver koldt og mørkt.

- Udeaktiviteter, som at gå en aftentur eller cykle, er normalt en del af hverdagen, og de bliver typisk skåret fra i efteråret og vinteren. Så kan det godt være, at man stadig går til zumba eller gymnastik, men det alene opvejer ikke tabet af den almindelige dagligdagsmotion, siger Lisa Bolting, der er chefdiætist hos SlankeDoktor.dk.

Sweateren gemmer fedtet
Også spisevanerne bliver påvirket i den kolde tid. Hyggelige, varme hjemmestunder kan være lidt af en kaloriefælde.

- Med hygge og sofa følger der rigtig tit noget med, man kan spise. Rigtig mange af os sidder og gumler foran fjernsynet, og hvis vi gør det meget oftere, end vi plejer, vil det med tiden kunne mærkes på vægten, siger Lisa Bolting, der advarer mod, at vi ikke altid lægger mærke til de ekstra kilo, når det er koldt.

-Vintertøj er typisk sådan noget som store sweatre, som man kan gemme sig lidt i, hvis det ikke drejer sig om mere end et par kilo. Når man så pludselig skal i bikinien eller de små toppe igen, kan det komme bag på mange, at de pludselig ikke kan passe den, siger hun.

Læs mere om Slankeklubben og meld dig ind her!

Taber sig sjældent igen
Og tror du, at de ekstra kilo bare fungerer som vinterpolstring, og at din krop skiller sig af med dem, når det atter bliver lunt i vejret, tager du fejl.

-Det er noget, man skal være virkelig opmærksom på, for det er de færreste, der formår at reducere vægten, når først de har taget på. Tager du to kilo på denne vinter, ryger de altså ikke automatisk af igen, og næste vinter bliver det måske til et kilo mere og så videre, siger Lisa Bolting.

Derfor anbefaler hun, at man forsøger at holde fast i sine sommerrutiner, selvom det er koldt og mørkt.

-Gør alt for at holde fast i din sædvanlige rytme - der er for eksempel ingen, der siger, at man ikke kan gå en tur, selvom det er mørkt. Og lav klare aftaler med dig selv om, hvor ofte du må hyggespise i sofaen, og hold så øje med, hvor tit det sker, siger hun.