Dine venner feder

Slankeklubbens eksperter råder dig til at være opmærksom på, om dine venners dårlige spisevaner påvirker dig.

Foto: Colourbox

Dine adfærdsmønstre bliver påvirket af din nærmeste omgangskreds. Men pas på! For dine spisevaner kan nemt blive påvirket i en negativ retning, og det giver udslag på vægten. Slankeklubbens eksperter hjælper dig til at gennemskue fælderne, når du er sammen med vennerne.

Læs også:Tænk dig slank

Forskning viser, at dine venners madvaner har stor indvirkning på dit taljemål, og at fedme ikke kun er et spørgsmål om gener. Hvis der er overvægtige i din nærmeste omgangskreds, så øges risikoen for, at du selv bliver overvægtig. Dette betyder dog ikke, at du skal vælge dine overvægtige venner fra. Tværtimod. Det gælder blot om at være opmærksom på, hvor store portioner du spiser og på dit aktivitetsniveau, så du ikke tager de dårlige vaner til dig.

Du er, hvad du spiser
De fleste kender ordsproget "Du er, hvad du spiser." Men faktum er, at du også er, hvad du og dine venner spiser. Det lader til at være konklusionen på en stor amerikansk undersøgelse, hvor to fedmeforskere fra henholdsvis Harvard og University of California har undersøgt og forsket i 12.000 personers vægt gennem 32 år.
Deres forskning, der er offentliggjort i New England Journal of Medicine, viser, at dine venner, søskende og partnere har stor indflydelse på din egen vægt. Bliver en person i din nære vennekreds overvægtig, øges din risiko for fedme med 57 procent, og er din ven af samme køn som dig, da øges din risiko for fedme med hele 71 procent, i følge forskerne.

Samme venner - samme vaner
Årsagen er i følge de to forskere, at mange af os følger i venners og familiens fodspor. Ikke overraskende tillægger vi os dermed de samme vaner som dem - både gode og dårlige.

Læs også: Sæt forbrændingen i vejret

Smitter også den anden vej
Omvendt kan man også sige, at din omgangskreds' gode vaner kan smitte dig. Hvis det f.eks. er kutyme at dyrke motion og spise sundt, så er det sandsynligt, at du også gør det. For det smitter også at være slank. Der er ingen smuthuller, når det gælder om at smide overflødige kilo og bevare vægttabet. I stedet skal man arbejde med mindre ændringer i livsstil og kalorieindtag, så man næsten ikke mærker det. Med andre ord: Det gælder om selv at gå forrest og være et godt eksempel!

Sådan gør du op med dine spisevaner og adfærdsmønstre:
1. Vær bevidst om, hvilket handlemønster du ønsker at ændre - helt konkret, så du ikke er i tvivl.
2. Lav så alternative handlemuligheder. Mindst to nye handlemåder for hver gammel.
3. Forbered dig - så du uden at tænke for meget kan tage en af de nye handlemåder i brug.
4. Vær tålmodig - det tager tid at blive vant til nye handlemåder.

Læs meget mere om Slankeklubben og meld dig ind her!