Er du afhængig af sukker?

Tag testen - og find ud af, om du lever det søde liv.

Test om du er afhængig af sukker, og få 10 gode råd til at begrænse indtaget af de søde sager.

Mange af os kender til det der med at være afhængige af det daglige sukker-fix. Især er det slemt om eftermiddagen, hvor vi føler, at vi bare har brug for et eller andet til at holde den gående indtil aftensmaden.


TESTEN: Er du sukkernarkoman?

Kan du svare ja til tre eller flere af følgende udsagn, er du sandsynligvis sukkerafhængig:

• Jeg spiser slik eller andre søde sager flere gange om ugen og gerne dagligt.
• Jeg får produkter med tilsat sukker hver dag.
• Hygge er for mig ensbetydende med søde sager.
• Jeg kigger altid efter noget sødt, når jeg er ude at handle.
• Når jeg føler mig træt og uoplagt f.eks. midt på eftermiddagen, synes jeg, at jeg skal have noget sødt.
• Jeg kan ikke have søde og sukkerholdige produkter som slik, kager, flødeboller osv i huset, uden at de frister.
• Jeg belønner mig selv med slik eller andet sødt, når jeg føler, jeg har fortjent det.
• Jeg kan bedre lide lyst brød end rugbrød.
• I mit barndomshjem, spiste vi søde sager hver dag.
• Jeg føler ikke, jeg bliver ordentlig mæt uden fødevarer som brød og pasta.
• Jeg har svært ved at tabe mig.
• Jeg kan sagtens erstatte min aftensmad med slik eller kage.
• Ofte har jeg svært ved at styre mine følelser og bliver let pirrelig.
• Får jeg ikke sukker i løbet af en dag, så oplever jeg at få hovedpine, blive ukoncentreret eller svimmel.


KILDE: Testen er udarbejdet i samarbejde med klinisk diætist Kristina Laursen, indehaver af Diætistklinikken i Farum.

Læs også: Sådan slipper du af med sukkermisbruget

Få kontrol over sukkertrangen:

Her får du 10 gode tips til, hvad du kan gøre, når sukkertrangen melder sig:

  • - Vælg naturligt sukker - f.eks. fra frisk eller tørret frugt.
  • - Lad den sukkersøde sodavand stå og vælg i stedet light-udgaven
  • - Hav en æske sukkerfrie pastiller i din taske
  • - Snup et lille stykke mørk chokolade
  • - Har du tid, så lav dig en smoothie med frisk eller frossen frugt
  • - Spis en håndfuld nødder - ikke for mange, for der er en del kalorier i nødder
  • - Tag et stykke knækbrød med sukkerfrit syltetøj
  • - Hav altid en boks med grøntsagsbjælker f.eks. agurk og gulerod med dig i tasken
  • - Spis en banan og et halvt stykke rugbrød
  • - Lad være med at have de fristende usunde ting liggende i huset eller på din arbejdsplads - gør det sværere for dig selv at være usund.