6 slanketips til din motion

Når du gerne vil tabe dig, skal både hjerne og hjerte være med. Slankeklubben har her samlet 6 tips til dig og dit vægttab.

Foto: Colourbox

Når du gerne vil tabe dig, skal både hjerne og hjerte være med. SlankeDoktor.dk har her samlet 6 tips til dig og dit vægttab.

1. Pas på!
Motion og andre former for bevægelse sætter ekstra gang i fedttabet. Men pas på, du ikke belønner sig selv med ekstra mad, når du har dyrket motion, for så er du nemlig lige vidt, hvad vægttab angår.

2. Små skridt!
Små og overskuelige ændringer i måden du bevæger dig på, kan resultere i et vægttab. Prøv f.eks. at tage cyklen til arbejde i stedet for bil, tog eller bus, tag trapperne i stedet for rulletrapper og elevator, gå og snak med veninderne frem for siddende caféhygge, kør på kondicykel når du ser tv, dans rundt i stuen når du hører musik osv.

3. Sæt gang i pulsen
Motion, der får pulsen op flere gange om ugen, vil hjælpe dit vægttab markant. Ikke nok med at det vil lette hele projektet, så vil det også styrke din selvtillid og din motivation til at fortsætte kampen mod kiloene.

Læs mere om Slankeklubben og meld dig ind her!

4. Spis dig til succes-træning
Det handler i bund og grund mest om timingen i din energitilførsel, hvor du helst ikke skal have spist et hovedmåltid tættere end 2-3 timer før din træning. I værste tilfælde kan du risikere opstød eller diarre ved at have indtaget et stort måltid for tæt på din træning.

5. Drik rigeligt
Hvis du har slukket tørsten hen over dagen og tager et glas vand inden den fysiske aktivitet, så er du godt dækket ind. Hvis du har glemt at lytte til din krops signaler, så går det ud over din præstation. Bagefter skal du indtage en halv liter vand per time du har trænet, og hvis du har været til spinning, er det en god idé at drikke undervejs.

6. Bevæg dig mere, end du plejer
En ændring af dine kostvaner gør det ikke alene, du skal også bevæge dig mere. I begyndelsen kan du starte lidt blødt, bare du kommer i gang, så gå en tur hver aften og tag aldrig elevatoren. Til at begynde med skal turen vare cirka en halv time. Gå i raskt tempo. Derefter skal du hver dag forøge gåturen, så du går længere og længere. Kom i gang hurtigt, helst sammen med en ven eller partner, så I er to til at bakke hinanden op.