Sådan får du styr på vægten

Her får du gode råd til, hvordan du undgår fælderne, så du kan få styr på vægten.

I Ude og Hjemme fortæller vi meget om slankekure, for vægt betyder meget for mange mennesker, og det forstår jeg bestemt godt. Hjælp til at tabe sig på en sund måde fylder også meget blandt de klienter, der kommer til mig for at følge et sundhedsforløb.

Læs også: Sæt gang i dit stofskifte

Inderst ved vi godt, at der ikke er nogen nem genvej til vægttabet. Man skal arbejde for sagen. På kort sigt virker de fleste slankekure, fordi du ikke længere lægger hvidt brød, forarbejdede fødevarer, junkfood, alkohol, slik, kager og andet sukkerholdigt på tallerkenen. En slankekur er dog kun starten på projektet og skal altid følges af varige livsstilsændringer. Her får du tips til, hvordan du med en smule omtanke i dagligdagen kan skære ned på kalorieindtaget og skrue op for forbrændingen, uden at det føles som en plage. Alle kan benytte disse tips, også selvom man ikke har brug for en egentlig kur.

Mange hilsner Jerk W. Langer

Læs også: Her er logikken bag et vægttab

Slanketip:

  • Lad grøntsager, kerner, bær, kål med mere fylde mest på tallerkenen. Det øvrige er tilbehør – gerne fisk og fuldkorn.
  • Få bevægelse ind i alle dine aktiviteter. Rejs dig op og bevæg dig mindst hver time. Træn på stuegulvet, mens du ser tv. Gå og cykl, alt hvad du orker.
  • Køb ind, når du er mæt. Ellers ryger fornuften hurtigt en tur.
  • Skriv indkøbsseddel, før du handler, så du ikke køber løs per impuls.
  • Lav rigtig mad. Står du med råvarerne i køkkenet blot tre-fire dage om ugen, kan din mad ikke undgå at blive sundere.
  • Pas på med at småspise mange unødvendige kalorier uden for måltiderne.
  • Spis, indtil du ikke er sulten længere, ikke indtil du er propmæt. Tag mindre mundfulde, og tyg maden grundigt. Når tempoet falder, får mætheden tid til at indfinde sig.
  • Tøm aldrig pligtskyldigt tallerkenen, ej heller på restaurant. Bed om at få resterne med hjem.
  • Få din nattesøvn ved at slukke tv, lægge mobilen væk og dæmpe belysningen. Dårlig søvn og stress får os til at spise både mere og usundere.
  • Frygt ikke sult, så drop gerne mellemmåltider.
  • Overvej otte-timers-princippet, så du spiser al døgnets mad inden for otte timer. I praksis ved at droppe morgenmaden. Det princip hjælper mange af mine klienter. Men måske skal du have en professionel vurdering, før du kaster dig ud i det.
  • Hyggespisning har fået sit navn, fordi det er dejligt at sidde i sofaen og gufle løs foran tv. Men det går galt, når kager, slik og is kommer på bordet. Løsningen er simpelthen slet ikke at have al det søde i hjemmet. Og ikke lige smutte ned på tanken om aftenen.
  • Fortæl omgivelserne, at du vil tabe dig. Så skal de nok støtte dig ved ikke at stille kager, rødvin og slik frem på bordet, så snart I er sammen.
  • Overambitiøse mål nytter sjældent noget, da du kan ikke overholde dem i længden. Du mister bare motivationen og dropper hele slankeprojektet. Sæt et realistisk mål for vægttabet, og tænk grundigt over, hvordan du vil opnå det i praksis.

Læs også: Sådan undgår du kaloriefælderne