Holbæk Modellen

Planen i Holbæk Modellen er enkel og let at gå til. Den er udviklet af overlæge Jens-Christian Holm fra Holbæk Sygehus til at bekæmpe overvægt blandt børn og unge, men kan uden problemer benyttes af voksne.

Patienter, der følger Holbæk Modellen udfylder et omfattende spørgeskema og får en skræddersyet plan, der passer til netop deres familie.

Her er de mest generelle punkter i Holbæk Modellen.

LÆS OGSÅ: Erik kom på børnehjem som spæd: På sporet af en barndom

Morgenmad

+ Spis havregryn, havregrød, rugfras, minifras eller ristet rugbrød med 1-6% pålæg. F.eks. tun, torskerogn, makrel, kylling, kalkun, filet, roastbeef, skinke eller hamburgerryg.

- Ikke hvidt brød, smør, chokopops eller guldkorn. Det må set ikke være i hjemmet.

Frokost

+ Spis 4 halve stykker rugbrød med 1-6% pålæg.

- Ikke leverpostej, spegepølse, kødpølse eller rullepølse, som alle har ca. 45% fedtindhold, eller hvidt brød.

LÆS OGSÅ: En stor bagdel er en sund bagdel

Eftermiddag

+ Spis lige som om morgenen dvs. havregryn, havregrød, rugfras, minifras eller ristet rugbrød med 1-6% pålæg.

- Ikke gå i skabe, nudler, fed pålæg eller fastfood, og det er forbudt med knækbrød og frugt, for det er ikke et ordentligt måltid.

Aftensmad

+ Anret efter tallerkenmodellen, hvor halvdelen af tallerkenen salat og grøntsager. Den anden halvdel deles mellem kød med lav fedtprocent og kartofler, grove ris eller groft pasta. Og kun én skefuld sovs.

- Portionsanretning i køkkenet, ingen potter og pander på bordet.

Vent 20 minutter med anden portion, fordi det tager 20 minutter inden hjernen har registreret, om du er mæt.

LÆS OGSÅ: 13-årige Josefina begik selvmord: Hun turde ikke gå i skole

Sådan ser tallerken-modellen ud.

Faste regler

  • Spring aldrig et måltid over. Det udløser en voldsom sult om aftenen med overspisning til følge.
  • Sodavand, saft, juice, kakao er tilladt én gang om ugen og max en halv liter i alt. Her tælles light-produkter også med. Drik minimælk, skummetmælk eller vand.
  • Fastfood er tilladt max én gang om måneden.
  • Frugt: Maks. 2 styk dagligt.
  • Fjernsyn og computer må bruges højest 2 timer om dagen (eksklusive lektier) og først efter kl. 17.
  • Cykl eller gå i skole, hvis det er muligt.
  • Dyrk motion. Påbegynd en god, givende fysisk aktivitet, som skal være relativ sjov – helst holdsport to gange om ugen. F.eks. svømning, dans, foldbold, håndbold, gymnastik.
  • Lommepenge på konto, ikke i lommen – for at undgå spontane køb af søde sager. De voksne, der har svært ved at styre det, kan f.eks. klippe Dankortet og leve kontant.

LÆS OGSÅ: Holbæk Modellen: Tab dig uden sult

LÆS OGSÅ: Mickey taber sig med sin mor med Holbæk Modellen