Kalorie-syndere - slip af med dem!

Find løsningen på dine usunde kaloriefiks og prøv et bedre alternativ

Foto: All Over Press

Er du lidt for tit på gale veje med dit indtag af kalorierne? Ender gårsdagens bytur i et tømmermænds-orgie af pizza og cola eller er det lidt for ofte, at du kommer ud af døren med en latte og en muffin i maven? Alive.dk har talt med chefdiætist hos SlankeDoktor.dk Lisa Bolting om, hvordan vi kan kompensere for vores madsyndere.

Usund morgenmad
Synden: En stor cafe latte og en bananmuffin.

Hvis din start på dagen var i den usunde ende, så skal du huske at motionere noget mere resten af dagen, for det kan blive svært for dig at kompensere ved at skære ned på maden. Men du kan forsøge at indhente den ulige kaloriefordeling med en sund frokost, hvor du nøjes med et halvt stykke rugbrød eller en kæmpe salat. Det giver dig ikke den samme mæthed, som en fuld frokost, men du får noget mad i maven.

Læs også: Udskældt mad du må spise

En tur i byen
Synden: Pizza, chips og øl.

En tur i byen er rigtig svært at indhente rent kaloriemæssigt. Der kan gå helt op til tre-fire dage, inden du har indhentet synden. Du kan nemt drikke 10 genstande på en aften og slutter måske af med en pizzaslice, og det kan nemt løbe op i 2000-3000 kalorier. Næste dag må du blot huske ikke at fortsætte i det dårlige spor. Selv om du stadig har lyst til pizza dagen derpå, må du hanke op i dig selv og få noget ordentligt mad i stedet. Tag cyklen frem eller gå en lang tur i skoven.

En rigtig usund dag
Synden: Toast til morgenmad, en håndfuld M&M's, småkager, et æble, chips, to kopper kaffe og så videre.

En virkelig usund dag med mange kalorier og knap så mange næringsstoffer kan der gå lang tid inden du kan rette op på. Nogle dage kan du gå i det asketiske mode og blot spise grøntsager og frugt. Menuen kan bestå af grøntsags suppe, råkost og et enkelt stykke brød. Men det er ikke noget, som er anbefalelsesværdigt i længden.

Fastfood til frokost
Synden: Cheeseburger og pommes frites to go.

Hvis du har spist usundt til frokost må du se på det indtag af fødevarer du ellers ville have ud på aftenen. Skær det ned og spis grøntsager i stedet, så er du nogenlunde med igen.

Fyraftens-øl
Synden: Vin og chips.

Hvis du har drukket øl lige efter arbejdet venter aftensmaden lige efter, og den skal du jo have. Men du kan vælge at cykle hjem og tag helst en omvej. Derefter kan du skrælle noget af det overflødige væk fra din aftensmad, som helst ikke skal være overdådig netop denne dag. Spis godt med grøntsager til.

Læs også: 5 motionsmyter