Kom godt i gang med Low Carb

Vil du gerne omlægge din livsstil - så er Low Carb-kuren måske noget for dig. Læs om principperne bag Low carb her og få inspiration til lækker Low Carb mad.

Der findes flere forskellige slankekure inden for Low carb-genren. På dansk kan du blandt andet købe bøgerne "Low carb kuren" af Inge Kauffeldt og "Low carb - flere proteiner & færre kulhydrater" af Helle Kleist. Vægtkonsulenterne har ligeledes lavet en Low carb-kur, og Dukankuren, som du måske kender fra Ude og Hjemme, er også Low carb-inspireret. Mange ugeblade og magasiner, for eksempel Familie Journal, har lavet en fordanskning med udtrykket: Lavkarbo.

LÆS HER: Guide til 10 populære slankekure med hurtigt vægttab. Find din slankekur her >>

Snor i kulhydraterne

Babette tabte 45 kilo med Low Carb.

Navn: Babette Ehlers
Bopæl: Aabenraa
Alder: 48 år
Vægttab: 45 kilo
Vægt før: 125 kilo
Vægt nu: 80 kilo
Forløb: 4 år

Kort fortalt handler det om at reducere dit indtag af kulhydrater og spise mere protein og fedt. Naturligt fedt fra fisk, nødder, avocado og koldpressede madolier er bedst. Kulhydrater er ren energi, men indeholder kun få næringsstoffer.

Low carb betyder, at mindre end 25 procent af kalorierne i den daglige kost kommer fra kulhydrater. Du skal altså holde snor i kulhydraterne - men uden at droppe dem helt.

Lækker Low Carb-opskrift: Ingefærkylling i wok

Restriktiv Low carb

De få kulhydrater skal komme fra grøntsager, nødder, bær, frugt og hele korn. De indeholder vigtige vitaminer og mineraler, som kroppen har godt af. Mange slankekure tæller kalorier. Men her går det altså ud på at tælle kulhydraterne.

Nogle af tidens mere restriktive Low carb-kure anbefaler ikke blot, at man dropper de hvide kulhydrater, men også en reduktion i de langsomme kulhydrater som frugt og fuldkornsprodukter. Råvarer, der ellers i mange år er blevet betragtet som sunde.

Der er forskellige varianter af Low carb, nogle hvor piskefløde, smør og fede oste er i orden. For ikke at glemme bacon og røget flæsk! Klik her og se om LCHF-kuren er noget for dig.

En dagskost

De gode kulhydrater kommer ofte fra de hårde frugter og grøntsager. Jo mere moden, jo højere er det glykæmiske index - altså påvirkningen af blodsukkeret. Mejeriprodukter er gode kilder til protein - men dem med smag er ofte fyldt med sukker.

En dagskost kan være:
Morgenmad: Yoghurt naturel med frugt, friske bær, frø og nødder.

Frokost: Gluten- og mælkefrit lavkarbo-brød med magert pålæg.

Aftensmad: Æggehvideomeletter med røget laks, broccoli og dild.

Mellemmåltider: For eksempel nødder, mørk chokolade, oliven, ost, grøntsager med dip, spegepølse eller skinke til.
 

På nettet

Du kan bestille "Low carb kuren" af Inge Kauffeldt og "Low carb - flere proteiner & færre kulhydrater" af Helle Kleist på nettet. Du kan finde flere bøger om Low Carb HER >>

Den store lchf guide

Du kan desuden læse meget mere om Dukankuren her.

Bliv slank med slankeguides fra Ude og Hjemmes webshop