Korte løbeture er ikke spild af tid

Er du i tvivl om, hvorvidt dine løbeture på to kilometer overhovedet tæller, så læs med her

Foto: All Over Press

Er du lige gået i gang med at løbe, så kan det være at du kaster lange og misundelige blikke efter de andre der også løber rundt på veje og stier, og som tydeligvis løber både længere og hurtigere end du selv gør.
Men bare fordi din vante løbetur strækker sig over to kilometer, så er det ikke spild af tid, lyder det fra Hanna Thómasdottir, der er SØNDAGs faste ekspert på krops- og træningsområdet.

"Al motion tæller i sundhedsregnskabet, også selv om du ikke løber i det samme tempo, eller lige så langt, som andre", lyder det fra hende.

Læs også: Motion du har tid, plads og råd til

Pulsen og sved på panden tæller
Hun understreger at så længe pulsen kommer op, man bliver forpustet og man sveder, så er det, hvad der skal til for at nå en konditionsforbedrende effekt.

"Der er ingen grund til at presse sig selv ud over sine grænser. Gør man det, er der øget risiko for overbelastningsskader, som gør, at du kan blive tvunget til helt at droppe din træning i en længere periode", siger hun.

Hun anbefaler, at man efter fire til otte uger begynder på at intervaltræning i stedet for at øge sin rute.
"Du kan eventuelt løbe 4-6 intervaller midt i din rute, hvor du løber 20 sekunder i hurtigt tempo, for så at løbe i et moderat tempo i 10 sekunder. På den måde ændrer du din træning, så du stadig opnår en konditionsforbedrende effekt, samtidig med at du får en større muskelopbyggende effekt, da du bliver presset yderligere i intervallerne. Høj intensitets-intervaltræning har flere sundhedsfremmede effekter end konditionstræning i jævnt moderat tempo, og du kan til og med også nøjes med kortere træningstid", forklarer hun.

Læs også: Ingen genvej til vægttab

Meld dig ind i Ude og Hjemme Slankeklubben idag og bliv en del af fællesskabet...