Madplan til en dag

Mad til en hel dag med PCO

Diætist Charlotte Hartvigs forslag til en dag med PCO-kost

Morgenmad

Morgen: En skive stenalderbrød (Se opskriften nederst) med æg, ost eller skinke. Spis eventuelt nogle grøntsager ved siden af.

Eller

En skål skyr med hjemmelavet mysli lavet på hakkede mandler, kerne og mandler.

Frokost

Ofte det sværeste måltid i PCO kosten, fordi man ikke kan lave en madpakke med en masse rugbrødsmadder. I stedet kan du spise en stor skål salat med en masse kylling og rigelig dressing lavet på oliveolie. Olien gør, at du bevarer mætheden længere og holder sukkertrangen væk.

Du kan også spise et par skiver stenalderbrød med rigeligt skinke og æg.

Aftensmad

Spis, hvad du plejer men lav to grønsagsretter til kødet i stedet for pasta og kartofler. Det kan for eksempel være en syrlig agurkesalat med citron og dild og en varm stærk grønsagsret med chili. Ved at lave to grønsagsretter, føler man ikke, at man går glip af noget ved at undvære kulhydraterne.

Stenalderbrød

Stenalderbrød. Et supernemt brød, som ifølge Hartvig ikke kræver det store kørekort i forklæde.

Bland 600 gram nødder og kerner med 1 dl olie og fem æg. Hæld dejen i en brødform og bag en time ved 160 grader.

LÆS OGSÅ: Lægen sagde hun ike kunne få børn