Råt - ikke sundere

Du er ikke mindre sund, når du vælger tilberedte grøntsager end når du vælger de rå

Foto: All Over Press

Der har været en tendens til at tro, at rå grøntsager er bedre end tilberedte. Raw Food trenden har også været med til at presse på i den retning. Men du er ikke mindre sund, når du vælger tilberedte grøntsager end når du vælger de rå. De tilberedte grøntsager har stadig bevaret langt de fleste af deres vitaminer og mineraler, og fordelen ved de tilberedte er, at du lettere tåler dem i maven. Samtidig kan du også spise flere af de tilberedte end af de rå.

Chefdiætist Lisa Bolting understreger dog, at hvis du har et ønske om vægttab, så er der en del undersøgelser, der peger på, at de rå grøntsager har større virkning end de tilberedte.

Læs også: Sådan holder du dig mæt

Sund livsstil kræver bunker af kostfibre både fra korn, frugt og grønt:
Det betyder blandt andet godt brød. Altså rugbrød, hjemmebagt groft brød og fiberrigt knækbrød. Kornet i brødet er med til at forebygge en lang række kræftsygdomme og skal helst være en del af din kost flere gange dagligt.

Det betyder også mange grøntsager og gerne en del frugt. For at være sikker på, at du får nok grøntsager, skal disse helst på menuen to gange om dagen. Jo flere fibre, der gemmer sig i dine grøntsager, jo mere tæller de i regnskabet, og jo flere forskellige farver du vælger, jo flere antioxidanter får du i kosten.

Eksempler på de bedste typer er fx: Porre, pastinak, gulerod, rosenkål, grønkål og broccoli - altså især vintergrøntsagerne som vi kommer tæt på nu.


Læs også: Det gør du, hvis du har spist usundt

Meld dig ind i Ude og Hjemme Slankeklubben idag og bliv en del af fællesskabet...