Sådan bevarer du træningsmotivationen

Du har allerede gjort det, du troede ville være sværest - nemlig at komme i gang med at motionere. Desværre er det oftest det at vedligeholde motivationen til at træne, der kan virke umuligt.

Fotos: Colourbox.com

LÆS MERE OM SLANKEKLUBBEN OG MELD DIG IND HER.

Du har allerede gjort det, du troede ville være sværest - nemlig at komme i gang med at motionere.
Desværre er det oftest det at vedligeholde motivationen til at træne, der kan virke umuligt.

Men fortvivl ikke, vi har fundet fire gode måder at vedligeholde træningsmotivationen.
Træning skal nemlig ikke være en sur pligt men derimod et positivt afbræk i din hverdag.

Få gode øvelser til at blive strammet op.


1. Tænk positivt
Du har sikkert mange dårlige undskyldninger, der gør, at du ikke orker at træne.
Det kunne for eksempel være: "Jeg har ikke tid", "Jeg er dårlig til at træne", eller "Der er ikke nogle fitnesscentre i nærheden".

Det handler om at indse, at ovenstående bare er dårlige undskyldninger og i stedet begynde at finde positive alternativer til disse.
Det kunne være "Jeg er presset i dag, så jeg får min motion ved at cykle på job", "Jeg er ikke så god til at løbe, men jeg vil blive bedre - derfor træner jeg mig til en bedre løbeform" eller "Da der ikke er nogle fitnesscentre i nærheden, løber jeg eller står på rulleskøjter".


2. Find kernen
Find ud af, hvad der motiverer dig til at træne.
Det kan for eksempel være, at du bliver bedre til at danse, eller at du har meldt til dig et løb og derfor må vedligeholde træningen.


3.Hverv en ven
Begynd at træne med en ven.
På denne måde motiverer i hinanden til at komme af sted til træning, samtidig med at træningen bliver en smule hyggeligere, når i kan hyggesnakke imens.


4.Fat i kalenderen
Hvis det er svært at se, hvornår du kan presse træningen ind, så skriv hvornår du vil træne den næste tid i din kalender- og overhold det!

Læs også: Træn intenst i en travl hverdag.