Sådan taber du dig med motion

Motion er vigtigt for en sund livsstil, men hvis du skal tabe dig af det, så læs her, hvad der skal til.

Foto: All Over Press

Motion er sundt og gavnligt, ja uundværligt for den sunde livsstil. Således hjælper det til forebyggelse af kræft, hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk og meget andet. Det er derimod individuelt, hvor godt det virker på vægttab, da det betyder noget, hvor aktivt du går ind i processen.

Den officielle anbefaling for motion lyder på en halv time om dagen. Men skal motionen hjælpe dig til vægttab, så skal der mere til. Da skal du op på det meste af en time - hver dag, og gerne mere. Og i denne daglige time skal pulsen helst også være høj nogle gange om ugen.


Læs også: Tips til ryggen

Du kan her i Ude og Hjemme få fin inspiration til at motionere på siderne "Motion og Velvære", men har du svært ved at komme i gang, så kommer der her et par tips, som måske kan hjælpe dig.

- Læg motionen ind i din kalender. Beslut dig for, præcis hvornår du vil motionere, og hvad du vil lave. På den måde finder du ikke på andre ting, som du hellere vil.

- Variér din motion. Gå en tur den ene dag, cykl en planlagt rute den næste dag, tag en tur i svømmehallen den tredje osv. På den måde bliver du ikke træt af at få pulsen op, og du får aktiveret langt flere muskelgrupper.

- Find en motionspartner. En aftale forpligter dig, så du er sikker på at komme ud. Aftal fx. fælles træning to dage om ugen.

- Lad dig ikke slå ud af dårligt vejr. Al vejr kan bruges, det kan blot være, at du skal gå en tur i stedet for at cykle.

- Nyd, at din krop bliver i god form, og at du ikke puster, når du skal tage en trappe.


Læs også: Slankepille på vej