Særligt sensitiv på arbejdet

Er du særligt sensitiv på arbejdet eller kender du nogen, der er det? Få gode råd til et godt arbejdsliv som sensitiv her.

Er du særligt sensitiv på arbejdet?

Summer dit hoved efter en arbejdsdag i storkontoret? Vælger du en stille gåtur i stedet for en lattermild frokost i kantinen? Så er du måske særligt sensitiv – og på rette vej, fordi du tager hensyn til dit karaktertræk.

Hvis du er særligt sensitiv, bør du ikke ignorere det. I stedet bør du tage nogle forholdsregler og på den måde sikre, at du ikke langsomt bliver udmattet.

Vi giver dig gode råd længere nede i artiklen, men først en oversigt over, hvad det bl.a. vil sige at være særligt sensitiv. 

Læs også: Test dig selv: Er du særligt sensitiv?

Er du særligt sensitiv?

Hvis du er særligt sensitiv, kan du nok nikke ja til et eller flere af disse punkter:

  • At du foretrækker at være på sidelinjen af en situation, før du går ind i den.
  •  At du er meget opmærksom på nuancer og små forandringer i dine omgivelser, i dig selv og hos andre.
  • At du helst vil overveje hver en detalje og muligt udfald, inden du handler.
  • At du opfører dig samvittighedsfuldt (idet du er mere opmærksom på effekter og konsekvenser).
  • At du hurtigt bliver overvældet af indtryk og trænger til at være dig selv.
  • At du højst sandsynligt har talent inden for kunstarterne.
  • At du kan blive mere stresset over forandring end andre.
  • At du forstyrres af overstimulerende eller uæstetiske steder, f.eks. skarp belysning eller støj.
  • At du fysisk er mere følsom – immunsystemet reagerer stærkt på f.eks. allergi, smerte, stimulanser og medicin.
  • At du ofte taler på en hensynsfuld, måske indforstået måde.
  • At du sætter pris på naturen, dyr, vand og planter.
  • At du kan genkende mange af de nævnte karakteristika på denne liste fra din tidlige barndom.

Læs også: Lene Beiers dreng er ekstra sensitiv

Hvad kan du gøre?

Overstimulering er den fælde, som rigtig mange sensitive falder i, fordi mange arbejdspladser i dag er et sammensurium af mennesker, lyde, telefoner, der ringer – høje lyde, mennesker på vej frem og tilbage, måske endda musik og rod.

Hvis du er sensitiv og vil undgå at blive overstimuleret, er der forskellige muligheder, du kan benytte:

  1. Forskyd din arbejdstid – lidt eller meget. Mød lidt tidligere eller senere og få nogle timer, hvor der er fred.  
  2. Gå en tur i pauserne. Også selv om de andre synes, du er lidt mærkelig. Det er dit arbejdsliv, og du kan forklare det ganske kort. Det handler om at få ro og luft.
  3. Indret dig æstetisk. Også selv om du kun har et lille sted. Med billeder, blomster eller andre ting, du nyder at se på.
  4. Tag høretelefoner på. Det indikerer afstand, og du får fred, selv i et travlt miljø.
  5. Brug din smartphone-computerskærm, hvis du har brug for en timeout. Skærmene skældes ofte ud for at forstyrre nærværet mellem mennesker. Men du har jo netop brug for afstand, så brug den til at gå ind i dig selv og f.eks. lave vejrtrækningsøvelser, når støj og stimulering bliver for meget.