Slank med 5:2 Kuren: Jeg har aldrig haft det bedre

I 18 år kæmpede Lise med sin overvægt. Først da voldsomme smerter i brystet gav hende en forskrækkelse, besluttede hun, at der skulle ske noget drastisk. Lise tabte sig 17 kilo på blot fire måneder – og hun har holdt vægten i tre år blot ved at følge de enkle retningslinjer i 5:2 Kuren.

Hvidt brød, kage og chokolade. Der var plads til det hele, mens Lise tabte sig. Alligevel lykkedes det hende at gå hele 17 kilo ned i vægt på knap fire måneder med 5:2 Kuren.

– Jeg har prøvet alverdens slankekure. Suppekure og kure, hvor man kun må spise ganske bestemte ting og ingen kartofler. Jeg er lidt kræsen og vil have mine kartofler og mit brød, så kure med for mange underlige ting duer bare ikke til mig, forklarer 51-årige Lise Skovsgaard fra Hjørring.

Lise har været overvægtig en stor del af sit liv. Da hun fik sit første barn, tog hun 12 kilo på og tabte sig bagefter 22 kilo. Det troede hun, hun kunne gøre igen efter nummer to. Men denne gang skete der ikke noget, så de ekstra kilo kæmpede hun med i 18 år.

– Så en dag røg jeg på sygehuset med smerter i brystet. Falsk alarm, heldigvis. Men det gav mig en forskrækkelse, så jeg besluttede, at nu skulle der ske noget, fortæller hun.

At valget faldt på 5:2 Kuren var ikke tilfældigt. Lises chef og hans kone havde nemlig med stor succes tabt sig 20 kilo på ingen tid med 5:2 Kuren, så Lise lagde en plan. Hun satte en dato tre måneder ude i fremtiden og brugte tiden til at forberede sig. 

– 5:2 Kuren passer rigtig godt til mig, for her kan jeg spise det, jeg vil. I starten spiste jeg havregrød med bær til morgenmad, men efter lidt tid begyndte jeg at få et halvt stykke franskbrød og lidt frugt. Hvidt brød koster på kaloriekontoen, men jeg elsker det simpelthen, så det var ren nydelse for mig. Jeg spiste først, når jeg kom på arbejde, fortæller hun.

Blev inspireret af bogen "Den letteste vej til 5:2 kuren"

Inspirationen til Lises måltider kom fra bogen ”Den letteste vej til 5:2 Kuren”, som indeholder 200 opskrifter med blot 200 kalorier. Der var plads til både hakkebøf, en lillebitte kartoffel og grøntsager. Med tiden begyndte Lise at spise almindelig mad om aftenen – også på fastedagene. Her spiste hun bare mindre og lavede blomkålsris og squashgetti til.

– Jeg havde ingen problemer med at faste. Jeg kunne sagtens tage til spinning og gøre alle de ting, jeg plejer at gøre. Hvis jeg var meget sulten, gik jeg bare tidligt i seng eller tog et glas vand eller te, siger Lise, som hver dag cykler et par kilometer til og fra sit arbejde som bogholder i en lastbilsvirksomhed.

Lise kalder cyklen sin bedste ven, for hun cykler altid. Hun gik også til spinning to gange om ugen under vægttabet og til stram op eller dans en gang om ugen, og om sommeren løb hun tre gange om ugen. Nu er løbeturene byttet ud med lange gåture. Hun går gerne 100 km om måneden.

Læs også: 5 tips til fastedage på 5:2 Kuren 

Med 5:2 Kuren kan jeg spise søde sager

Lises fastedage var hver mandag og onsdag, for så var de overstået. Hvis hun havde planer de dage, byttede hun blot til en anden dag.

– Jeg spiste slik og kage i weekenderne og en lille godbid hist og her, men jeg proppede mig selvfølgelig ikke. Jeg blev grebet af at spise fornuftigt, da vægten gik så hurtigt ned, siger hun og tilføjer:

– Efter fastedagene kunne jeg simpelthen ikke spise så meget. Tit glædede jeg mig ligefrem til fastedagen mandag. Jeg så frem til, at maven fik ro. Det lyder skørt, men maven kunne godt værke lidt efter en weekend.

Selv om hun nogle gange gik småsulten i seng på fastedagene, følte hun sig ikke helt udhungret om morgenen. Hun kunne sagtens vente med sin morgenmad, til hun kom på arbejde, som hun plejer.

Lises vægt raslede ned med 5:2 Kuren. Hun blev tit spurgt, om hun var syg, og folk sagde, at hun ikke måtte tabe sig mere.

– Det gjorde mig ked af det. Der var aldrig nogen, der sagde, at jeg var blevet for tyk, eller at jeg ikke måtte blive større, pointerer hun.

Aldrig tyk igen

Lise er 163 cm høj, og hun vejede 58 kilo lige efter sit vægttab. I dag ligger vægten på omkring 59-60 kilo. Selv om hun ikke vejer sig særligt tit, er hun opmærksom på vægten.

– Jeg er panisk bange for at blive for tyk igen. Det skal jeg bare ikke! understreger hun.

Hun husker tydeligt ubehaget ved de ekstra kilo, hvordan hendes bevægelser var hæmmede, og hvordan tøjet strammede alle de forkerte steder.

– Når jeg skulle i byen ... jamen, jeg følte, jeg lignede en sæk kartofler, lyder det fra Lise.

Hun ved, at hun risikerer at tage på igen, hvis hun ikke er opmærksom.

– Vi lever fornuftigt, men vi lever ikke kun af broccoli. Jeg vil også gerne have fløde i saucen i weekenden, og det er der plads til, siger hun.

Hvis bukserne begynder at stramme lidt, reagerer hun prompte og snupper et par uger med 5:2 Kuren. Det skete i sommerferien, og det kommer sikkert til at ske igen.

– Jeg er nødt til at holde ved, for jeg gider ikke at være så tyk igen, siger hun.

– Jeg har det bedre sådan her. Pludselig kan jeg løbe otte kilometer igen. Det er et helt andet velvære uden den dunk. Den var jo en byrde, forklarer hun.

Få mere inspiration, tips, opskrifter og indkøbsliste i denne uges UDE OG HJEMME.