Slank sommerferie

Selvom det er ferie, betyder det ikke, at man skal holde fri fra den sunde mad.

Foto: Colourbox

LÆS MERE OM SLANKEKLUBBEN OG MELD DIG IND HER .

Endelig er det blevet ferietid.
Hverdagen kastes over skulderen, og sammen med familien og vennerne skal man lave nogle helt andre ting - komme væk fra det daglige ræs.

Hold fast i de gode, sunde vaner
Selvom det er ferie, betyder det ikke, at man skal holde fri fra den sunde mad.
Det går nemlig alt for tit galt, når man tænker: "Her i ferien vil jeg ikke tænke ret meget på vægttab og grøntsager, men i stedet nyde nogle af feriens goder som is, grill, vin, fremmedartet mad og ikke mindst - sene og store måltider."

Ferie er ligesom højtid forbundet med traditioner, men de er til for at blive ændret, da man aldrig kan holde helt fri fra de sunde vaner. Det går ikke at slippe tøjlerne helt. De nye vaner er kommet for at blive en del af hverdagen.

Tænk i oplevelser - ikke i mad
Det er mere end almindelig svært at hive sig selv tilbage på "de nye vaner" efter en ferie med en vægtøgning på måske endda flere kilo.
Selvfølgelig skal ferien også være andet end hverdagen.

Men prøv at tænke den mere som "lave andre ting" end "spise andre ting".
Det er det at være sammen, som er det vigtigste - og at opleve andre ting end i hverdagen.

Gør det nemmere at spise sundt på din ferie
Skal man ud at rejse vil en pakke rugbrød og en pakke fiberrigt knækbrød i bagagen være en god ide. De kan bruges til frokost og mellemmåltider.
På feriemålet kan man købe masser af frugt og grøntsager, som kan spises på udflugter og sammen med brødet.

Pålæg kan man altid finde i mange og gode kvaliteter.
En enkelt is eller to skal der til, men prøv at vælge sodavandsisene.

Træn hjemme med stepbænk

Pas på aftensmaden
Det er ved aftensmåltidet, at det nemmest går galt.
Rødvin, masser af olie i salaten og friturestegte kartofler. Der må man så vælge.

Vil man have rødvin, må man bestille alternativ til stegte kartofler - fx ris - det har de mange steder, og man kan altid få sin salat uden olie.
Nogle steder kan man også bestille ekstra salater eller grøntsager.

Spiser man nogenlunde efter denne metode og sørger for ekstra motion i sin ferie - og det skulle der være tid til - så kan det ikke gå galt.
Og så skal man naturligvis også huske at drikke rigelig væske.

Husk rigelig væske
Især hvis det har været meget varmt eller hvis man har haft fysiske udfoldelser, som man ikke plejer.
Kroppen skal "skylles igennem" - masser af vand - men måske også light saft- og sodavand som variation.

Der er ingen, der siger, at man skal tabe sig i sin ferie - men tage på, dét ville ikke være godt for humøret.
Så hold stilen og vend tilbage med fornyet energi og fuld af humør.