Seks myter om overvægt og slankekure

Kender du forskel på sandhed og myter i slankejunglen? Bliv klogere her...

1. Myte

- En fastekur er en sund og effektiv måde at slanke sig på.

Fact

Hvis du undlader at spise, nedsætter du din forbrænding, og du vil meget hurtigt tage de kilo på, som du tabte under kuren.

2. Myte

Frugt indeholder kun sunde kalorier, så du kan spise alt det frugt, du vil, uden at tage på i vægt.

Fact

Alle de kalorier, du indtager ud over dit naturlige dagsbehov, tæller med i kalorieregnskabet. Desuden indeholder frugt dobbelt så mange kalorier som grøntsager.

3. Myte

De fleste overvægtige har et særligt lavt stofskifte.

Fact

Faktisk har 99 procent af de overvægtige et højt stofskifte. Stofskiftet falder, når du taber dig. Du er derfor nødt til at dyrke mere motion eller spise endnu færre kalorier for at fortsætte et vægttab, når du er på kur.

4. Myte

Hvis du gerne vil være sund og slank, skal du undgå alle former for fedt i kosten.

Fact

Det kan ikke anbefales at spise ekstremt fedtfattigt. Kroppen har brug for en vis mængde fedt for at kunne fungere optimalt. Spis 40-60 gram fedt hver dag, men sørg for at vælge de sunde fedtstoffer fra fisk, rapsolie og nødder.

5. Myte

Hvis du spiser stærk mad, så sættes din forbrænding kraftigt i vejret, og du taber dig hurtigere.

Fact

Krydderier, chili og koffein kan være med til at øge dit stofskifte. Men det drejer sig om maksimum en procent af dit samlede stofskifte.

6. Myte

Du skal holde dig langt væk fra mejeriprodukter som yoghurt, ost og mælk, hvis du vil tabe dig.

Fact

Magre mejeriprodukter feder ikke meget. Mælkeprotein er endda sundt for kroppen, og kalken binder en del af fedtet i tarmen, så det ikke sætter sig på lårene.

Læs også: De værste myter om motion