Slip din tandlægeskræk - 3 gode råd

Næst efter højdeskræk er tandlægeskræk den hyppigste enkeltfobi i Danmark. Faktisk er 40 procent af alle dansker bange for at gå til tandlægen. Men heldigvis er der hjælp at hente.

3 gode råd mod tandlægeskræk 

1. Afslapningsøvelser kan være en fordel inden en behandling. Prøv f.eks. med dybe indåndinger, langsomt ind og langsomt ud. Du kan lukke øjnene og slappe langsomt af i kroppen. Fokuser på noget dejligt og få tankerne om den forestående behandling skubbet lidt væk.

2. Musik kan have en stor effekt, man kan blive mere afslappet, glad og få et andet fokus. Medbring derfor endelig din iPod eller MP3-afspiller, hvis du føler, at det kan hjælpe dig.

3. Er du bange for at blive bedøvet og ikke har det godt med nåle, kan du bede din tandlæge om at smøre overfladebedøvende salve på, inden der gives bedøvelse. Herved vil du ikke kunne opleve ubehag, når der lægges bedøvelse.

Kilde: Tandlæge Søren Sehested, Tandlægerne på Østerbro. 

I det nye Ude og Hjemme, der er på gaden d. 22. februar, kan du læse et interview med tandlæge Søren Sehested, der er ekspert i tandlægeskræk. 

Her er flere gode råd mod tandlægeskræk