Søvnmangel giver ædeflip

Kan du også mærke, at der kommer ekstra mange kalorier indenbords, når du ikke har fået din søvn? Så læs de gode råd fra Professor Arne Astrup her.

Foto: All Over Press

For lidt søvn eller stress - og endnu værre kombinationen af for lidt søvn og stress - giver ulvehunger, som er svær at tilfredsstille, uden at man får for mange kalorier.

Men her er et par råd til, hvordan du kan undgå det.

Proteinrig mad

Sammen med kaffe og sukkerfri drikkevarer kan følgende proteinrige fødevarer hjælpe nogle:

  • Grønsagsstave med skyr-dip
  • Hytteret
  • Hummus uden olie

Andre skal have noget sødt, før trangen forsvinder.

Prøv Arne Astrups proteinkur


Det mere søde

Følgende forslag giver ekstra kalorier, men ikke ret mange i forhold til den mæthed, det giver, og kulhydratet/sukkeret giver hjernen det, den efterlyser:

  • Æbler
  • Pærer
  • Mørk chokolade med højt kakaoindhold kan være en nødløsning

Få opskriften på en sundere chokoladekage

Søvn er bedst

Men det allerbedste er faktisk at få sovet ud - tag dig en lur.
Måske kunne det hjælpe.



Læs også: Sådan holder du hunden slank
Læs også: Parkursus har reddet vores ægteskab