Sommermotion

Bare fordi du er på ferie, behøver du ikke vinke farvel til den gode kondition og form. Lav hyggelige aktiviteter med god samvittighed.

Foto: Colourbox.com

LÆS MERE OM SLANKEKLUBBEN OG MELD DIG IND HER.

Ferie er for mange den ultimative frihed, hvor tempoet sættes helt ned.
Men bare fordi du er langt fra dine vante omgivelser, og familien skal slappe af og være sammen, behøver du ikke vinke farvel til den gode kondition og form, som du har brugt lang tid på at opbygge.

Vær aktive og sunde sammen
Brug dine dagligdags gøremål og hyggelige aktiviteter i sommerlandet som motion, få noget konstruktivt fra hånden og få rørt kroppen på én og samme tid.
Det er en god idé at lægge den mest krævende fysiske aktivitet først på dagen, for der har vi oftest mest energi, desuden kan man bruge resten af dagen på at nyde, at man har været aktiv.

Hvis du har børn med på ferien, inspirerer du også dem til at bevæge sig gennem leg og fælles aktiviteter, og undersøgelser viser, at aktive forældre giver sunde og lige så aktive børn.

Gør det nemt
Det er vigtigt at have en kreativ tilgang til, hvad du kan lave på sommerferien eller i sommerhuset og tilrettelægge efter spontane aktiviteter.
Sørg for at udstyr og legesager er let tilgængelige, så er man mere tilbøjelig til at komme i gang med at bevæge sig.

Sørg også for at sommerhuscyklerne er klar til sommeren, så hele familien kan pakke picnickurven og cykle sig til en god appetit.
Hvis I er sydpå, findes der i de fleste turistområder mulighed for at leje cykler.

Læs også: Træn intenst i en travl hverdag.

Styrketræning på ferien
Mange af de styrkeøvelser, man laver i motionscenteret eller derhjemme, kan sagtens tages med på ferie, fx armbøjninger, knæbøjninger, mave/rygøvelser osv.
Gentag øvelserne 8-10 gange af tre sæt og gentag dem et par gange i løbet af ferieugen.

Træningsmængde i ferien
Det er netop i ferien, man skal slappe af og lade mentalt op, og det er samtidig en god idé at give kroppen lov til at lade op og restituere ved at skære ned på træningsmængden i sommerferieugerne.
Selv om man skærer ned på træningen, behøver det ikke at gå ud over formen - tværtimod!

Du kan optimere din form og endda få mere energi og større styrke ved at skære ned på træningen i en kortere periode, selvsagt at træningen i hverdagen er effektiv og regelmæssig!

Få gode øvelser til at blive strammet op inden sommeren.

Det er ok at reducere din træning i en kortere periode
Flere studier viser, at du ved at reducere træningen fra fire gange om ugen til to gange om ugen, eller fra tre til en gang om ugen, alligevel kan vedligeholde konditionen, hvis man bare bevarer en høj intensitet.

Desuden kan varigheden af træningen skæres ned med op til 50 % i en kortere periode, uden at det går ud over udholdenheden.
Her skal intensitet stadig være høj som under din almindelige træning.

Du kan altså reducere træningsfrekvensen og træningsvarigheden i en periode, uden at din udholdenhed bliver dårligere.
Helt konkret betyder det, at hvis du fx plejer at løbe 3-4 gange om ugen af 30 minutters varighed, kan du på ferien nøjes med at løbe 2 gange af 20-30 minutters varighed.
Du kan også skifte en af løbeturene ud med en halv times svømmetur i havet og en halv times dåseskjul eller tagfat med ungerne.