Spis æg til morgenmad

Æg om morgenen er et langt bedre energiboost end eftermiddagssnacks, viser ny undersøgelse.

Foto: Colourbox

Æg til morgenmad er et langt bedre energiboost end eftermiddagssnacks, viser ny undersøgelse

Æg til morgenmad hjælper dig resten af dagen

Vil du undgå træthed og chokoladetrang sidst på eftermiddagen, kan det være din morgenmad, du skal lave om på. En ny undersøgelse viser nemlig, at du ved at spise et til to æg allerede til morgenmad kan forebygge behovet for et midlertidigt energiboost senere på dagen.

Forskere fra Cambridge University har undersøgt hvordan forskellige næringsstoffer påvirker hjernecellerne og fandt, at æggehviders proteinsammensætning er særligt effektiv til at stimulere cellerne. Det betyder, at stoffet orexin frigives i hjernen, hvilket er med til at holde os friske og energiske.

"Det spændende er, at vi ved at spise forskellige fødevarer har en rationel måde, hvorpå vi kan aktivere udvalgte hjerneceller til at være mere eller mindre aktive", siger forsker Dr. Denis Burdakov om resultaterne.

SE OGSÅ: Spis æg og få smuk og dejlig hud - se hvordan her...

Æg til morgenmad slanker

Forskningsprojektet viser, at æggets indholdsstoffer er langt mere effektive til at holde dig frisk og oplagt end de kulhydrater, der findes i kiks, chokolade og slik. Samtidig kan ægget være med til at hjælpe dig med at holde den slanke linje.

Dr. Burdakov anbefaler, at man starter dagen med et æg til morgenmad frem for et stykke brød med marmelade. For selvom de to spiser ifølge undersøgelsen indeholder lige mange kalorier, vil æggeproteinet have den virkning, at det sætter din krop i gang med at forbrænde flere kalorier. Udover de slankende proteiner indeholder æg mange sundhedsfremmende stoffer, der gør spisen til et oplagt valg, hvis du vil forbedre dine kostvaner.

"Æggeblommen indeholder rigtig mange vitaminer, mineraler, og ud af de otte essentielle aminosyrer vi skal have hver dag, indeholder ægget syv af dem, så der er fantastisk mange gode ting i ægget", siger Lisa Bolting, chefdiætist hos Slankedoktor.dk.

Kolesterolmyten er død

Er det hensynet til dit kolesteroltal, der afholder dig fra at skifte ostemaden ud med et blødkogt æg, er der heller ikke her noget at være bekymret for. De fleste nye undersøgelser peger nemlig på, at forhøjet kolesteroltal ikke hænger sammen med, hvor mange æg du spiser. Danmarks Tekniske Universitet konkluderede for nylig, at sunde mennesker ikke får en øget risiko for hverken hjerte-karsygdomme eller type-2 diabetes, hvis de spiser seks til syv æg om ugen til morgenmad. Også den britiske Sundhedsstyrelse har for kort tid siden offentliggjort studier, der afviser sammenhængen mellem hjertesygdom og kolesterol i æg.

"Det er kun hos ganske få mennesker, at det naturlige kolesterol, som æg indeholder, kan give for højt kolesteroltal. Og derfor skal vi ikke fravælge ægget. Nærmere tvært imod. Som udgangspunkt synes jeg ikke, at man skal tænke så meget over, hvor mange æg, man spiser på en uge. De skal blot indgå i en sund og varieret kost", siger Lisa Bolting.

Tab (dig) og vind med Slankeklubben!

Denne artikel er skrevet af Ude og Hjemme Slankeklubben i samarbejde med SlankeDoktor.dk. Hvis du melder dig ind i Slankeklubben i dag, får du som velkomstgave en gratis grøntsagskniv fra Raadvad af høj kvalitet til en værdi af 499 kr! Så er du godt i gang, når du skal i køkkenet og lave slankemad.

Start dit vægttab i dag og få din grøntsagskniv fra Raadvad til en værdi af 499 kr.

Hvis du melder dig ind fra den 2. januar 2013, kan du også være med i Danmarks sjoveste slankekur, "Taberne Vinder". Her kan du både smide nogle kilo og vinde eksklusive præmier oveni! Hvis du er med hele vejen indtil den 10. april 2013, deltager du blandt andet i lodtrækningen om en luksusrejse for to til Thailand!