Træn på løbebånd - slip for kulden

Drop løbeture i frostvejr - kom ind i varmen og op på løbebåndet - fordelene er mange!

Foto: Colourbox

Har du også svært ved at komme ud og løbe når det er frostvejr og der ligger sne på vejen? Så kom ind i varmen og op på løbebåndet - fordelene er mange!
Løbeteknikken på et løbebånd er ikke den samme som når du løber i naturen.
Derfor har vi lavet en guide til at løbe på løbebånd:

Kig fremad:
Du vil have tendens til, at kigge ned på displayet imens du løber, så du kan følge med i kalorier, tid og distance. Men gør du dette, kommer du til at krumme i ryggen hvilket ikke er optimalt når du løber. Kig i stedet lige frem for dig.

Læs også: Bliv flyvende med enkle løbetips

Find rytmen:
Find en løberytme der passer dig, det giver det mest afslappede løb. Sørg samtidigt for at holde dig midt på båndet, så du ikke pludselig farer helt frem eller bliver kastet af.

Ret ryggen:
Sørg for at holde ryggen ret mens du løber. Dette gøres nemmest hvis du samtidigt spænder op i dine muskler i maven og lænden.

TIP

  • Indstil løbebåndets hældning til 1 grad- så opnår du samme belastning som løb du udendørs.

Op med farten:
Væn dig til, at tage hurtige skridt end du normalt ville gøre. De hurtige skridt er med til at sikre at du lander på den rigtige måde på foden- nemlig på midtfoden.


Web-shoppen: Lækkert øbetøj og udstyr

Udnyt båndets mange muligheder:

Har du normalt svært ved at holde tempoet når du løber udendørs er løbebåndet din redning.
Her kan du indstille båndet til en passende tempo og dermed holde tempoet stabilt.

Er du vant til at løbe i intervaller? Så er der også råd for dette på løbebåndet.
Varier løbebåndets hastighed efter et par minutter og skift mellem lunt og spurt.
Du kan også med fordel justere hældningen på båndet og samtidigt inkorperere et par bakker i dit løb.

Det skal dog nævnes, at du skal starte stille og roligt op med løbebåndet hvis du ikke er vant til at træne på denne måde.
Start med at indstille båndet til gå tempo, mens du vænner dig til at være på båndet og lærer alle dets funktioner.
Når du føler dig tryg på båndet kan du begynde lige så stille at øge tempoet til let løb.
Går det pludselig for stærkt og begynder du at føle dig presset, så tag fat i maskinens håndtag og sæt fødderne på sidekanten mens du slukker for løbebåndet.

Tag det stille og roligt og nyd denne oplagte mulighed for at holde løbeformen ved lige- trods vintervejret.


Tab dig med Slankeklubben - læs mere her.