Træning alene eller med en makker

Træner du bedst alene eller med en makker? Vi har sat træningsformerne op mod hinanden.

Foto: Colourbox

Når det kommer til at træne, er der både fordele ved at motionere med en makker og alene. Derfor har vi valgt at lade de 2 motionsmetoder kæmpe mod hinanden.

Vi kan allerede afsløre, at der ikke er nogen egentlig vinder, men måske finder du din personlige vinder og får en helt ny succesoplevelse med din træning!

Solotræneren:
• Stress af: Du får stresset af under din træning, fordi du faktisk ikke skal koncentrere dig om andet end dig selv og din træning. Du skal ikke også bruge tiden på at diskutere vind og vejr med din træningsmakker.

• Kom i bedre form: Træner du med en makker, kan det i nogle tilfælde sætte en stopper for din mulighed for at udvikle dine resultater. Er makkeren for eksempel i dårligere form end du selv, kan det blive nødvendigt at holde unødvendige pauser eller endda at stoppe træningen, før du selv føler dig brugt.

• Vær egoistisk: Når du træner med en makker, er i nødt til at finde tidspunkter, hvor i begge har mulighed for at mødes og motionere. Det kan godt være lidt besværligt og kan ofte gøre, at du måske ville træne sjældnere end ellers. Derudover kan en aflysning fra din træningsmakker gøre, at du heller ikke selv kommer af sted.

Træn hjemme med stepbænk eller motionsvideo

Træning med en makker:
• Spark bagi: Mange har utroligt svært ved at komme af sted til træning. Her kan en fast aftale med en træningspartner være med til at motivere dig til at komme af sted. Du skulle jo nødig skuffe din partner.

• Motivation: Når du synes træningen føles hård, og du har mest lyst til at give op, kan din partner være med til at få dig til at fortsætte med at kæmpe, hvor du ellers ville have givet op.
Desuden kan en makker presse dig mere, når du træner sammen end når du træner alene fordi vi alle har tendens til at skulle vise os overfor den makker vi har. Hvis din makker er i bedre form end dig, så vil du også på den måde blive presset lidt i et forsøg på at holde samme intensitet som ham/hende.

• Hold tempoet: Hvis du er nybegynder inden for løbetræningen, så kan en makker være med til at hjælpe dig med at holde det rette tempo. I skal nemlig ikke løbe hurtigere, end at i kan føre en samtale imens.


Læs meget mere om Slankeklubben og meld dig ind her!