Uden morgenmad dur du ikke!

Dagens første måltid er som bekendt dagens vigtigste – også når det gælder dit vægttab.

Dagens første måltid er som bekendt dagens vigtigste - også når det gælder dit vægttab.

Mange kan nikke genkendende til følelsen af mæthed om morgenen - trods mangel på noget i maven. For nogen skyldes det en rigtig dum vane, hvor morgenmaden ikke prioriteres, mens det for andre kan være travlhed med børn og madpakker, der spolerer den gode start på dagen; børnene får selvfølgelig morgenmad, men man "glemmer" lige sig selv, hvorefter man snupper en usund ting på farten eller springer måltidet helt over.

Lækker yoghurt som på billedet

Hvorfor skal du spise morgenmad?
Det skal du først og fremmest fordi, at din krop og hjerne ikke kan fungere optimalt uden - ligesom at en bil ikke kan køre uden benzin i tanken. Morgenmaden er utrolig vigtig, fordi den afgør, hvordan du reagerer og har det resten af dagen. Når du står op om morgenen, vil dit blodsukker være lavt, fordi det er længe siden, at du har spist. Din krop vil have brugt af sine reserver af sunde proteiner og fedtstoffer, for at reparere sig selv imens du sov. Så kroppen er bogstaveligt talt sulten på mere end en måde efter sunde fødevarer, så du kan få energi til en god dag og den kan få de nødvendige byggeklodser til at holde dig glad, sund og smuk.

SlankeDoktor.dk's diætist Anna Munkesø siger:
"Der er desværre mange, der undlader morgenmåltidet af forskellige årsager. Der er flere der også tænker, at når de nu ikke føler sult, så hellere spare kalorierne til senere. Men det bliver oftest rigtig svært at holde sig til de fornuftige fødevarer dagen igennem og de fleste vil opleve, at de kommer til at spise mere i løbet af dagen og ikke mindst en del mere af de sukkerholdige fødevarer."

Læs mere og meld dig ind i SlankeKlubben her!

Spis proteiner og fibre
Er du stabilt "udrustet" fra dagens start, vil du lettere kunne sige fra over for usunde og fedende fristelser på din vej. Stabilt blodsukker og en god fornemmelse i maven er helt grundlæggende. Derfor skal din morgenmad - som resten af dagens måltider - bestå af en sammensætning af protein og fibre. En god start på dagen kan for eksempel være en portion havregryn og et glas mager mælk eller havregrød kogt på mælk, en tyk skive rugbrød med mager ost eller æg, en portion mager surmælksprodukt med et pænt lag fiberdrys eller en hjemmebagt grovbolle med magert pålæg og mager ost. Variér gerne dit valg af morgenmad, så du ikke kører surt i havregrøden, for så kommer du nemmere til at synde i dagens løb.

Uden morgenmad kan du få:
• Mangel på energi
• Besvær med koncentrationen
• Trang til søde og usunde sager
• Øget risiko for diabetes og andre helbredsproblemer