Undgå forårssnue med styrketræning

Der er forår i luften. Med dette følger også højsæsonen for forkølelse, feber og ledsmerter. Kom forårssnuen i forkøbet med styrketræning.

Foto: Colourbox

Kendte undersøgelser har kunnet dokumentere en betydelig effekt i forbindelse med styrketræning og dens rolle i forhold til styrkelsen af immunforsvaret.

Undersøgelser går ud på, at sammenligne effekten af styrketræning og konditionstræning i forbindelse med stofferne Interleukkin-6 (IL-6), C-Reactive Protein (CrP) og kropskompositionen. De førstnævnte stoffer er vigtige i forbindelse med kroppens immunforsvar. Et forhøjet CrP indhold i kroppen vil være et udtryk for, at kroppen er i en vis form for stresstilstand, som f.eks. ved en infektion i kroppen. Koncentrationen af CrP ved bakterielle infektioner er højere, end ved virale infektioner (vira). Formålet med forsøget har derfor været, at kortlægge hvorledes disse stoffer var medvirkende markører i forbindelse med styrke/konditionstræning.

Læs mere om Slankeklubben og meld dig ind her!

Dokumenteret effekt
I undersøgelsen deltog 102 personer, som blev inddelt i tre grupper. En gruppe, der fulgte et styrketræningsprogram, en gruppe der fulgte en konditionsprogram og en kontrolgruppe der ikke fulgte noget træningsprogram. Disse grupper fulgte deres respektive programmer i ti uger, hvor de løbende fik taget blodprøver.

Under dette forsøg måltes bl.a. mængden af IL-6 og CrP, sidstnævnte med stor effekt på immunforsvaret. IL-6 niveauet i de tre grupper var ens, mens indholdet af CrP var faldet markant i de to grupper, der havde fulgt konditions- og styrketræningsprogrammet. Styrketræningsgruppens indhold af CrP var faldet med 32,8%, hvor konditionsgruppen var faldet med 16,1%.

Med denne velkendte og veldokumenteret viden er det anskueliggjort, hvorledes styrketræning kan være med til at afhjælpe dine ellers så velkendte influenzasymptomer. Udover fordelene ved den sænkede CrP niveau forbedres din muskelstyrke med 50 % pga. den tunge styrketræning.

Spørg dig derfor altid frem i dit fitnesscenter, så du kommer godt i gang med din styrketræning.