Vi afliver de værste myter om motion

Der findes efterhånden en del myter omkring motion - men hvad skal du tro på, og hvad skal du bestemt ikke tro på.

Foto: Colourbox

Der findes efterhånden en del myter omkring motion - men hvad skal du tro på, og hvad skal du bestemt ikke tro på.
Vi gør op med de værste myter og giver dig klar besked om din træning.

Myte: Man taber sig på maven af at lave mange mavebøjninger
Svar: falsk


Du styrker bestemt dine mavemuskler ved at lave maveøvelser, men det er desværre ikke muligt at punktforbrænde ved træning af en isoleret muskelgruppe. Det handler om at træne flere af kroppens store muskelgrupper - gerne samtidigt og på en funktionel måde - det vil sige med bevægelser din krop kender fra hverdagen og ikke med syretræning. Det sætter forbrændingen op, og forbrændingen sker fra kroppens fedtdepoter som for eksempel på mave, lår og baller.

Læs også: Sådan bevarer du motivationen

Myte: Hvis ikke du sveder, så træner du ikke hårdt nok!
Svar: falsk


Hvor meget man sveder er meget individuelt, så du kan sagtens have givet den gas, uden at sveden hagler af dig.


Myte: Muskler vejer mere end fedt
Svar: sandt


Det er rent faktisk korrekt, at tallet på vægten kan blive større, efter du er begyndt at træne. Muskler vejer nemlig cirka 20 procent mere, end fedt gør.

Få Line Laursens bedste styrkeøvelser

Myte: Du føler dig høj efter træning
Svar: sandt

Når du træner, frigiver kroppen glædeshormonet serotinin, og det giver dig en euroforisk følelse efter træning. Derfor kan træning skam godt være vanedannende.


Myte: Man får store muskler af at træne
Svar: falsk

Styrketræning styrker og toner dine muskler. Men for at opbygge store muskler skal du træne meget målrettet med middel belastning og mange gentagelser. Hvis du vil tone og vedligeholde dine muskler, er det tunge vægte med 6-10 gentagelser i 2-3 sæt, der er vejen frem.


Myte: Konditionstræning forbrænder mere fedt end styrketræning
Svar: sandt

Konditionstræning forbrænder mere energi end styrketræning, mens styrketræning styrker muskler, ledbånd og knogler og giver en god efterforbrænding, efter du har trænet. Derfor er det bedste for kroppen at kombinere de to træningsformer.

Læs også: Kom i gang med at løbe