Sund

Fjern rygsmerter med en maveøvelse

5. august 2013 af Birgitte Nymann, foto: Birgitte Nymann
Hvis du har ondt i ryggen, er det maven der skal trænes. Her er en effektiv øvelse.

Forbered dig

Find en pude, et tæppe eller to store håndklæder, du kan folde og lægge bag lænden.

Sådan gør du

Birgitte Nymann

Birgitte Nymann er uddannet i idræt og har arbejdet med formidling af kost, træning og livsstil siden 1993. Hun har skrevet om motion og velvære i Ude og Hjemme siden 2011 og er desuden foredragsholder og forfatter til en række bøger.


Spænd bækkenbunden ved at forestille dig, at du skal slå en stor prut. Hold på "prutten" og sug navlen ind mod rygsøjlen.

Hold spændingerne og læn dig tilbage på puden/måtten. Sæt fingerspidserne på gulvet og sænk skuldrene. Løft så skiftevis højre og venstre fod, mens du sidder helt stille med resten af kroppen.

LÆS OGSÅ: Sådan får du fast mave og stærk ryg

Gentag 20-30 gange. Hold en pause og gentag to-tre sæt mere.

Hvis du bliver øm i lænden, så flyt måtten/puden længere op ad ryggen og sørg for at spænde bækkenbunden og suge navlen mod rygsøjlen hele tiden.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du af med rygsmerterne

Sponsoreret indhold