5 ting der sker i kroppen i den mørke tid

Selv om vi indendørs måske ikke tænker over mørket udenfor på grund af den kunstige belysning, registrerer kroppen det, og meget tyder på, at mørket kan påvirke os mere, end vi umiddelbart er klar over.

Tip: Benyt enhver chance til at få rigtig sollys i øjnene. Spis morgenmad ved vinduer mod øst. Gå en tur midt på dagen, når du får chancen. Ophold dig ved vinduer mod syd om eftermiddagen. Flyt om muligt arbejdspladsen hen til vinduet. Lidt lys er bedre end ingenting.

  1. Mørket tærer markant på vitamin D, fordi huden på grund af det manglende UV-sollys ikke mere omdanner kemiske forstadier til egentligt D-vitamin. Kun fede fisk giver vitamin nok. Ellers bør man tage tilskud. Vitaminet styrker immunforsvar, humør, knogler og kan måske også nedsætte risikoen for leddegigt, sklerose og flere kræftformer.
  2. Sollyset sender via øjnene besked til hjernen om at danne mere af humørstoffet serotonin i flere hjernecentre samt mindre af søvnhormonet melatonin i den såkaldte koglekirtel. Så humør og energi kan dale i den mørke tid, når man får under halvdelen af normal lysmængde. Svære tilfælde kan ende i en egentlig vinterdepression med nedtrykthed, tristhed, humørsvingninger, træthed, sløvhed, stort søvnbehov samt forøget appetit, især efter søde sager.
  3. Sover man med lyset tændt om natten, kan det forstyrre døgnrytmen, så man risikerer at tage på i vægt, ifølge fagtidsskriftet Jama Internal Medicine. Da forskere fulgte 43.722 kvinder, var dem med tv kørende i soveværelset eller lys tændt om natten mere tilbøjelige til at tage mindst 5 kilo på i løbet af fem år.
  4. Sollys kan danne små mængder nitrogenoxid i huden, der udvider blodkarrene, så blodtrykket falder, beretter fagtidsskriftet Journal of Investigative Dermatology. Den effekt mangler uden solbestråling og kan måske medvirke til at øge blodtrykket.
  5. Mørket har den gode side, at øjet ikke bestråles med ret meget af det UV-lys, der ellers er klart forbundet med uklarheder og grå stær i øjets linse.