5 ting der sker i kroppen, når du svømmer

Svømning er eminent træning for hele kroppen samt konditionen.

Jeg overraskes, hver gang jeg efter en pause gentager svømningen og opdager, hvor hurtigt jeg bliver forpustet, selv om jeg egentlig er i god form. Dagen efter fortæller de ømme muskler, hvor grundigt kroppen arbejdes igennem, men altid på den blide måde, som ikke gør ondt i led og sener. Her er nogle flere gevinster ud over selve træningseffekten.

  • Svømning er et godt bud på at træne dig til et længere liv. Dødeligheden falder uanset årsag med 28 %, og med 41 % når det gælder hjerte-kar-sygdom, konkluderer fagtidsskriftet British Journal of Sports Medicine.
  • Hos nogle stimulerer svømning appetitten mere end landbaseret træning. Blandt 15.000 voksne fulgt gennem 10 år steg vægten ikke blandt dem, der joggede, cyklede eller gik rask gang. Derimod tog svømmerne lidt på. Hvorfor ved jeg ikke, men den praktiske betydning er, at du bør tænke over, hvad du spiser efter svømmeturen.
  • Det giver mulighed for at være mindful, når du er til stede i nuet og fokuserer på hvert svømmetag, på rytmen i vejrtrækningen og på armenes bevægelser.
  • Ved rygsmerter kan du have stor gavn af regelmæssige svømmeture. I en undersøgelse af personer med lændesmerter var svømning to gange om ugen ideel til at lindre smerterne, i det halve år forsøget stod på. Vandets opdrift bærer noget af kroppens vægt, så led, sener og ledbånd ikke overbelastes. Hvilken svømmedisciplin der er bedst for dine rygsmerter, må du prøve dig frem til.
  • Tisse i poolen, nej, det gør du selvfølgelig aldrig. Men andre gør ifølge canadiske forskere, der tjekkede 29 swimmingpools og fandt tis i dem alle. Den sterile urin udgør ingen umiddelbar helbredsrisiko. Men dens urinstof og ammoniak kan reagere med desinfektionsmidler og danne trikloramin, der irriterer øjne og lunger samt hos nogle udløser astma.