Avocado gavner dit hjerte

Elsker du avocado, men er usikker på, om den nu også er god for dig? Så glæd dig over ny forskning, som påviser, at avocado er sprængfyldt med sunde næringsstoffer og er med til at beskytte mod hjerte-kar-sygdomme.

Forskerne fra Harvard fulgte over 110.000 kvinder og mænd gennem 30 år. Sammenlignet med dem, der aldrig eller kun sjældent spiste avocado, faldt risikoen for et hjerteanfald med 21 procent blandt dem, som spiste avocado mindst to gange om ugen, beretter fagtidsskriftet Journal of the American Heart Association. Så alt tyder på, at det er en sund idé at spise avocado regelmæssigt.

Sundt fedt

Sådan så man ellers ikke på sagen tidligere, da avocadoen nærmest blev betragtet som en forbuden frugt, blandt andet set med kolesteroløjne. For hvordan kunne man forsvare over for sit hjerte at spise en frugt med måske 300 kcal og 20-30 gram fedt? Svaret er, at størstedelen af fedtet i en avocado er af den sunde enkeltumættede type betegnet omega-9, som du også finder i olivenolie. Enkeltumættede fedtstoffer er den vigtigste fedtkilde i middelhavskosten, der sænker kolesteroltallet og beskytter mod blodpropper.

Masser af fibre

Desuden er avocado en fiberbombe med 10 gram kolesterolsænkende kostfibre per frugt og dermed en yderst hjertevenlig delikatesse. Du bemærker, at jeg betegner avocado som en frugt. For det er den, selv om mange nok opfatter den som en grøntsag. Andre studier viser, at når man spiser avocado jævnligt som led i en kolesterolfornuftig kost med i øvrigt moderat fedtindhold, da falder ens LDL mere, end hvis man ikke får avocado. LDL er den farlige form for kolesterol, og studier viser, at avocado er særlig nyttig til at sænke de små LDL-partikler, der er de aller farligste.

Planteverdens fiskeolie

Den hjertebeskyttende effekt forstærkes af såkaldte plantesteroler i avocado, som gør det sværere for kroppen at optage madens kolesterol. Et andet nyttigt fedtstof i avocado er det antiinflammatorisk omega-3, altså planteverdenens egen fiskeolie. Du får også vitamin C, E og K, kalium og magnesium for blodtrykket, lutein for øjnene, og det vigtige B-vitamin folinsyre med i købet. I en anden boldgade tyder noget på, at avocado øger beskyttelsen mod type 2-diabetes, samt lindrer smerterne ved slidgigt i knæet.

3 tips til at spise avocado

  1. Moset avocado med citronsaft, salt og peber smager forrygende og kan blandt andet benyttes i stedet for smør på brød samt som fyld i sandwich og pitabrød.
  2. Pep det mosede avocadokød op med spidskommen, chiliflager, hakket hvidløg og limesaft til en lækker guacamole, og spis den som dip til blandt andet chiliretter og grøntsagsstave.
  3. Blend den i smoothies og få en ekstra fed og cremet konsistens.