Derfor er kolde kartofler sundere end varme

Vidste du at kolde kartofler kan være med til at dæmpe inflammation i kroppen?

Det seneste år har jeg skrevet på min nye bog ”Sænk dit kolesterol” og gennemgået forskningen for, hvordan vi bedst kan spise det ned. Kartoflen er en af de fødevarer, som vi vist alle elsker, men godt kan være lidt nervøse for rent sundhedsmæssigt. Kartofler indeholder ikke ret mange kostfibre i traditionel forstand, som er noget af det vigtigste at spise for kolesteroltallet. Og mange varme, kogte eller bagte kartofler er også hård kost for dit blodsukker og vægt. Men meget spændende opfører afkølede kartofler sig helt anderledes i kroppen.

Dæmper inflammation

Når kartoflen køles ned, omdannes dens stivelse delvist til såkaldt resistent stivelse, der ligesom kostfibre er lang tid om at blive fordøjet. En analyse af 14 kliniske afprøvninger konkluderer, at resistent stivelse typisk sænker totalkolesterol med 0,19, mens LDL falder med 0,1. Især når man spiser resistent stivelse gennem længere tid, beretter fagtidsskriftet Nutrition Research. Hertil kommer en fin cocktail af magnesium, kalium, vitamin C (især i nye kartofler) og B6-vitamin. Kartofler med resistent stivelse mætter også bedre samt holder de sunde bakterier i tyktarmen beskæftiget med at danne helbredsfremmende stoffer, som blandt andet dæmper inflammation og er godt for kolesterol. Kartofler er derudover også meget klimavenlige, da de vokser på marker over det meste af Danmark og ikke kræver transport over store afstande.

Gem til næste dag

Kog og bag større portioner af kartofler, end du skal bruge med det samme, og kom resten på køl. Tænk dem ind i madlavningen de næste par dage. Eksempelvis som kolde kartoffelskiver på fuldkornsrugbrød sammen med sild eller hytteost, purløg og radiser. Eller i en salat. Det sjove er, at du godt kan varme de afkølede kartofler op igen og stadig få resistent stivelse. Ikke lige så meget, som når de kun er kølet af, men hvis du elsker varme kartofler, er de genopvarmede lidt bedre end nykogte. Kartoffelmel er i ­øvrigt fyldt med resistent stivelse, så overvej det til at jævne sovs med i stedet for piskefløde og smør, og i fiskefrikadellefarsen i stedet for hvedemel.

Gå ikke amok

Resistent stivelse er en gave til de mange mennesker, der elsker kartofler, men har valgt at skære ned på dem af skræk for de hurtigt optagelige kulhydrater. Lad mig dog bremse eventuelle forhåbninger om, at frysepomfritter nu er blevet kolesterolvenlig mad. Det er de ikke, for selv om de har været frosset ned, har de typisk også rundet en frituregryde med olier. Gå heller ikke amok i flødekartofler eller kartoffelbåde, der har opsuget smeltefedtet fra en lammekølle eller rotisserie kylling. Husk også, at du ikke skal spise dig mæt i kartofler. Grøntsager og bælgfrugter skal fylde det meste af tallerkenen.