Få det bedste ud af årstiden og bliv sommersund

Vi er et godt stykke henne på sommeren, men der er stadigvæk mange gode sommerdage tilbage. Her får du tips til nogle af de sunde tilbud, som årstiden byder på.

Slip for vækkeuret

Døgnets lyse timer er aftagende, men de lyse morgener gør det stadigvæk nemmere for dig at vågne af dig selv i stedet for ved vækkeurets brutale kimen. Du bør vågne veloplagt, udsovet og klar til en ny dag. Selv om de lange lyse nætter er dejlige, så er det vigtigt at komme tidligt i seng, så kroppen kan vågne af sig selv. Første skridt er at slukke for tv.

De sunde fedtstoffer

I sommerlandet har vi tid til at kredse om at få ordentlige råvarer på spisebordet. Tag cyklen ned på havnen og hent friske fisk af ordentlig kvalitet. De sunde fedtstoffer i fisk finder du også i rapsolie, valnødder og nødder, samt i kød fra frilandskvæg og æg fra fritgående høns. De er blandt andet med til at holde humøret oppe.

Bær hver dag

De kan godt være dyre, hvis du ikke selv har mulighed for at plukke dem. Men nu er de der. Alt for sunde til kun at være dessert, så gør dem til en basisfødevare. Spis 150 gerne gram hver dag i sæsonen. Flet dem ind overalt: På yoghurt og i havregryn, som juice, i salat og smoothie, samt som puré på brød. De små lækkerbiskener strutter af sundhed med et koncentreret indhold af plantestoffer, som beskytter huden mod aldring, holder kolesteroltal og blodtryk nede, hjernen i topform, samt beskytter øjet mod grå stær. Spis over hele farvepaletten og i stedet for automatisk at gribe ud efter jordbær, hindbær og blåbær så prøv også solbær, stikkelsbær, ribs og brombær.

Ekstra af det grønne

Grøntsager og frugt i alle farver skal vi spise hele året, men tænk især grønt om sommeren, idet farvestoffet klorofyl modvirker det grillede røde køds tendens til at forårsage tyktarmskræft. Også hudkræft kan det have en beskyttende effekt imod, ifølge nogle studier. Jo mere mørkegrøn grøntsagen er, desto mere klorofyl indeholder den. Prøv frisk spinat, bok choy, bladselleri, spidskål, sølvbede og rucula i stedet for de sædvanlige iceberg og agurker. Tænk ud af boksen med spiseligt ukrudt såsom skvalderkål, mælkebøtteblade og brændenælder.

Sæt tv på ration

De fleste af os ser mindre tv om sommeren, også på grund af de endeløse genudsendelser. Brug anledningen til at trappe dig yderligere ud af tv-forbruget. Så kommer du automatisk tidligere i seng. Nogle mennesker bruger tv som lydtapet, og så bliver den pludselige stilhed en brat omvæltning. Begynd da med at erklære én aften om ugen for tv-fri og planlæg noget andet. Gradvist øger du antallet af tv-fri dage.

Friske sommerblomster

Hvorfor kun sætte blomster i vasen, når du skal have gæster? Du bliver både gladere, sundere og mere afslappet ved at omgive dig med blomster. Selv om man kun bemærker blomsterne i glimt, får man alligevel mere energi til hele dagen, beretter forskerne fra Harvard University.

Sluk din smartphone

Du kan nemt spolere sommerens afstressende effekt ved at føle dig forpligtet til at være online konstant. Sæt grænser for din brug af internet og sociale medier for at beskytte dig mod stress og udbrændthed samt for at redde nattesøvn og helbred.

Aktiv hver dag

Hver gang du har muligheden, så gå en rask tur langs stranden, cykl i skoven, svøm i havet, få styr på haven, hug brænde og alt det andet. Gåture er meget undervurderet som motionsform. Du kan gå hvor som helst og når som helst uden hverken at skulle klæde om eller bade bagefter. Gå lidt til, så pulsen kommer op. Energimæssigt forbrænder du næsten lige så mange kalorier på at gå 5 km som at løbe dem. Det tager blot længere tid.