Fem ting der sker i kroppen, når du begynder at træne

Motion er godt for både krop og sind. Her får du fem fordele ved at træne. Måske kan de tjene som motivation. 

Corona var hård kost for træningen for mange af os. Vi havde sådan set tid nok, men energien manglede, centrene var lukkede, og træningsmakkeren gad heller ikke. Men nu er du forhåbentlig i fuld sving igen.

Fem fine ting, der sker i kroppen:

  1. Blodtrykket falder: Træning sætter skub i kredsløbet og åbner blodkarrene, så musklerne får mere ilt og energi. Effekten holder sig et døgns tid, og imens er blodtrykket lavere. Men hvis du ikke rører dig næste dag, lukker de til igen.
  2. Stabilt blodsukker: Musklerne bliver mere følsomme for hormonet insulin og kan bedre optage sukker og fedt som brændstof. Den effekt er alfa og omega for at forebygge folkesygdommen type 2-diabetes. Samt stabilisere blodsukkeret, så du ikke får sultanfald og sukkertrang samt bedre kan holde vægten. Effekten holder sig typisk to-tre dage, så bevæg dig de fleste af ugens dage.
  3. Stærke muskler: Ja, det siger sig selv. Men efter blot 14 dages inaktivitet er muskelmassen skrumpet. Heldigvis har de en slags hukommelse i form af stamceller, der hurtigt kan nydanne muskelstyrken. Så har du været i form tidligere, kommer gevinsten hurtigt igen.
  4. Bedre kondi: Igen indlysende, men den falder desværre også hurtigt ved inaktivitet. Lungerne kan optage ilt, blodet binder ilt mere effektivt, og hjertet kan pumpe mere blod rundt i kroppen. God kondition giver dig ikke blot større kapacitet i hverdagen, men er også forbundet med et længere liv.
  5. Humøret løftes: Du har det altid bedre efter en træningssession, end før du kom i gang. Denne motivation driver dig til at komme af sted, selv om vejret en dag er elendigt. Hjernen bliver bedre til at dæmpe angst og stress, forbedrer indlæring og hukommelse, samt styrker koncentration og opmærksomhed.