Sådan måler du din talje

Antallet af centimeter omkring livet fortæller en masse om din sundhed.

Når en person vælger at komme i sundhedsforløb hos mig, måler jeg ved hver samtale vedkommende ­omkring livet med et almindeligt målebånd. Taljemålet, også kendt som livvidden, skal så gerne vise, hvordan personen bliver sundere af bedre kostvaner, mere bevægelse og motion, mindre stress, bedre søvn, og hvad vi ellers finder på i forløbet. Når du eksempelvis begynder at spise bedre mad og kommer i gang med at gå og cykle, skærer du med al sandsynlighed centimeter efter centimeter af mavefedtet.

Forskel på fedt

Fedtet på bagen, mormorarmene og de tykke lår er selvfølgelig ikke, hvad man ­efterstræber. Men på mange måder har dette fedtvæv vigtige biologiske funktioner, såsom at gøre kvinden mere frugtbar, nære barnet under graviditet og amning samt nedsætte faren for sygdomme, herunder blodpropper. Forskning peger på, at kvinder med bredere bag i gennemsnit føder børn, der bliver lidt klogere og mindre allergiske. Det står i klar modsætning til mavefedtet og især fedtet gemt inde mellem organerne, som omvendt øger faren for type 2-diabetes, blodprop, forhøjet blodtryk, visse kræftformer, depression og demens.

Lever længere

At få styr på det skjulte mavefedt er alletiders investering på sundhedskontoen. Studier konkluderer, at man lever flere år længere, når man taber nogle centimeter omkring livet. Når vi tænker sundhed, er både den samlede vægt samt kropsmasseindeks, BMI, på nogle måder ret ligegyldige tal. BMI beregnes som vægt divideret med højde i anden potens. Men disse værdier fortæller ikke, hvor på kroppen fedtet i givet fald sidder. Taljemålet afspejler derimod, hvor meget farligt fedt der sidder inde mellem tarmene, i leveren og bugspytkirtlen samt omkring hjertet. Og hermed hvor meget skadelig inflammation man har i kroppen. Betragt målebåndet som et sundhedstermometer. Derfor skal målingen foretages korrekt og på samme måde hver gang, så værdierne kan sammenlignes.

Halvdelen af højden

Dit taljemål bør ideelt højst være halvdelen af højden. Det kaldes 50 procent-reglen. Er du 170 centimeter høj, skal det altså helst ikke overstige 85 centimeter. Denne regel gælder både kvinder og mænd, høje og lave samt større børn. Måske har du læst noget om, at en kvinde helst skal ligge under 80 centimeter, og tilsvarende anbefalinger. Men disse anvisninger er forældede og upræcise. 50 procent-reglen er både mere enkel og mere korrekt.

Svær at opfylde

Nu fortæller jeg noget meget vigtigt: Stir dig ikke blind på 50 procent-reglen. Den er faktisk ganske svær at opfylde, især når man kommer lidt op i årene, hvor hormonale forandringer både hos kvinder og mænd tenderer til at placere mere fedt på maven. Det vigtigste er, at taljemålet bevæger sig i den rigtige retning, når du gør nogle sunde ting omkring kost, motion og andre livsstilsfaktorer. Jeg har i al beskedenhed selv opstillet Langer-reglen baseret på mange målinger af mine klienter: Hver gang du har tabt 1 centimeter omkring livet, er du som tommelfingerregel sluppet af med 1 kilo fedt, hvoraf størstedelen er inflammatorisk fedt inde i maven. Med andre ord er du blevet mere antiinflammatorisk. Ofte begynder man på samme tid at spise sundere og træne mere. Så taber man fedt, men vinder muskler. Det samlede vægttab afspejler derfor ikke den fulde gevinst, fordi musklerne vejer til. Her har taljemålet en klar fordel.

Underhudens fedt

Det fedt, som vi direkte griber fat i med fingrene, er underhudens fedt, der grundlæggende er helbredsmæssigt neutralt. Skal vi være meget præcise, kan det dybe lag af underhudsfedtet også være inflammatorisk. Har man meget skjult mavefedt, har man ofte også en del inflammatorisk fedt i underhuden. Det gør bare taljemålet til et endnu bedre redskab til at se, at din indsats gør en forskel, fordi det også måler underhudsfedtet. Du mister inflammatorisk fedt inde i maven, du smider inflammatorisk fedt i den dybe del af underhuden, og du taber en del neutralt fedt yderst i underhuden.

Alt med måde

Læg mærke til, at selv om du måske ser velpolstret ud med noget til både gården og gaden, kan du udmærket være sund, især hvis du holder dig fysisk i gang og forbrænder det farlige skjulte mavefedt. Det bedste er naturligvis både at være normalvægtig og fysisk aktiv. Det omvendte gælder også: Man kan godt se slank ud, men alligevel have farligt fedt skjult inde i maven. Det hedder tyndfedme og kan forværre livskvalitet, humør, og sundhedstilstand.

Men selvfølgelig alt med måde. Sværere overvægt er helbredsskadeligt uanset placering på kroppen, ligesom overflødige kilo altid belaster knæ og hofter samt øger tendensen til åreknuder.

Find dit taljemål

  • Find med fingrene på begge sider furen mellem nederste ribben og hoftebenet. Der skal målebåndet placeres.
  • Pust ud.
  • Slap af i mavemusklerne. Ikke noget med at snyde og trække maven ind!
  • Mål dig omkring livet, og skriv tallet ned sammen med datoen.