Sund kost: Derfor skal du spise løs af frosne grøntsager

Fyld bare fryseren med frosne grøntsager. De er lige så sunde som friske grøntsager og i nogle tilfælde endda sundere.

Frostmad et fint valg og langt at foretrække frem for fastfood og færdigretter, der ellers nemt bliver alternativet, når man ikke har tid til større gastronomiske udfordringer. Så lad gerne frosne varianter indgå i din daglige madlavning. Det er en myte, at frosne grøntsager har ringere næringsværdi og er drænet for vitaminer, mineraler og andre sunde plantestoffer. Frysning stopper effektivt den nedbrydning af vitaminer, som ellers hele tiden finder sted. Eksempelvis er der dobbelt så mange C-vitaminer i frosne grønne bønner sammenlignet med ferske bønner, der har været opbevaret i to døgn.

Kortere holdbarhed

Du bliver ikke syg af at spise mad, der har ligget selv årevis i fryseren, da bakterievækst er stoppet. Problemet er mere, at madens kvalitet daler med tiden, så smag, duft og konsistens ændrer sig. Som udgangspunkt tåler mad med lavt fedtindhold, såsom frugt, grønt og brød, at være frosset længere tid end mad med højt fedtindhold, da fedtet harskner. Så fede produkter har kortere holdbarhed i fryseren, ­herunder fede fisk såsom laks og sild. Madvarer med hårdt fedt såsom lam og okse er mindre sårbare end svinekød, fjerkræ og fisk. Harskning er ikke farlig, men smager grimt og lugter som dårligt smør.

Frugt og grønt

Nogle af de frugter og grøntsager, som vi finder i danske butikker, har rejst over lange afstande. Så egentlig er det en tilsnigelse at kalde dem friske. For overhovedet at kunne holde sig høstes de tidligere end optimalt. Men så har de ikke nået at modne helt og har ikke dannet alle de sunde plantestoffer, som vi er interesserede i. Desuden udsættes de friske varianter for mere varme og lys under transporten i skibe og lastbiler samt på lagre og i supermarkeder. Omvendt nedfryses frosne grøntsager ofte straks efter høsten, hvorfor de i princippet er friskere, når de når frem til os. De høstes også senere i væksten og kan derfor indeholde flere sunde stoffer.

Perfekt tilberedning

Ligesom friske grøntsager får de frosne mest smag og sundhed, hvis de ikke sønderkoges, men dampes i lidt vand, steges i lidt fedtstof, eller tøs op i mikroovnen. Sidstnævnte synes jeg selv er en perfekt måde at tilberede frosne grøntsager. Nedfryser du selv grøntsager, foreslår jeg at blanchere dem et par minutter inden nedfrysning, for så holder de allerbedst på vitaminerne og kræver kun kort tilberedningstid. Blancheringen inaktiverer desuden enzymer, der ellers kan ødelægge smag og farve. Ellers smager de nærmest af hø.

Frosne bær

Vi kan købe frosne bær hele året, og de er som regel også af udmærket kvalitet og bevarer smagsstoffer og sunde stoffer, når de fryses straks efter plukningen. Særligt C-vitaminet i bær forgår ellers hurtigt ved stuetemperatur. Når du selv fryser bær, skal du kun fryse hele bær. Ellers kan væden fra de smattede ødelægge bærrene. Ved optøningen kan de have mistet noget af det friske bærs tekstur og derfor føles lidt anderledes i munden. I en smoothie eller dessert betyder det ikke noget. Frosne hindbær skal varmebehandles ved at optøs og så koge i et minut for at dræbe eventuelle virus, der kan forårsage Roskildesyge med opkastning og diarré. Har du selv plukket hindbærrene, er faren dog minimal.

Hold igen med panerede fisk

Frosne fisk er som udgangspunkt helt i orden omkring indholdet af omega-3 fedtsyrer, selen, jod og vitamin D. Det er under alle omstændigheder bedre at spise frosne fisk end slet ingen fisk. Jeg tilråder dog at holde igen med frosne panerede fisk, der tilfører en hel del fedt. Husk altid at undgå madspild ved kun at tage det ud af fryseposen, som du skal bruge.