Sunde spisevaner: Hvis du gerne vil ændre kosten

Det kan være forbistret svært at lave om på sine spisevaner, men fat mod: Du kan godt, hvis du vil det nok, så i denne uge får du hjælp af en lille mental peptalk.

Vigtig beslutning

Du har taget en vigtig beslutning, måske en af de vigtigste for din sundhed, nemlig at rydde op i usunde spisevaner og optimere livskvaliteten. Selvfølgelig er det fristende at springe direkte ud i kostprojektet. Du er utålmodig efter at få blodtrykket på plads, sænke kolesterol, dæmpe gigtsmerter, få styr på fordøjelsen eller skabe mere overskud og energi. Du kan ikke vente på at få det bedre i dagligdagen. Du har besluttet dig for ikke længere at spilde tid og helbred på mad, som undergraver dit helbred og humør. Du opstiller mål og har nok også sat en startdato.

Forbered dig mentalt

Min erfaring er imidlertid, at chancen for succes vokser, når du benytter lidt tid på at forberede dig mentalt og tænke det praktiske forløb igennem. Sammenlign med en køretur ned gennem Europa. Du ville aldrig bare køre derudad uden først at gennemtænke rute, overnatninger, bagage og bilens service, vel? Brug gerne en uges tid til at lægge en mental slagplan, afprøve nogle opskrifter samt vænne mave og fordøjelse til projektet, før du for alvor går i gang.

Foretag kostforandringerne gradvist, så både mave og sind vænner sig til de nye fødevarer og ikke mindst til, at sund mad smager mindre salt og sødt samt indeholder mange flere kostfibre. Voldsomme ændringer må ikke koste på din motivation, så projektet støder på grund.

Er du klar?

Føler du helt ind i hjertekulen, at du virkelig vil dette projekt? At du gennemgribende ønsker et bedre liv? Hvis svaret er ja, har du den indre motivation, som er altafgørende for succes. Væsentligst af alt skal det være din egen personlige beslutning. Du skal være topmotiveret og drevet af egen vilje. Andre pirker måske til din dårlige samvittighed. Lægen løfter øjenbrynene over vægten, taler bekymret om diabetes og komplikationer. Familien sender bekymrede blikke. Din partner stikker måske lidt til dig eller gemmer rødvinsflasken og slikposen af vejen.

Men uanset deres velmenende hentydninger og gode råd bringer det dig sjældent videre frem ad den sunde vej. For kaster du dig kun ud i projektet for at tækkes andres forventninger, bliver resultatet desværre ofte derefter. Nej, gevinsten skal du hente i den indre motivation, der bliver din drivkraft i tiden herefter.

Hav konkrete mål

Spørg dig selv, hvorfor du gerne vil gennemføre dette projekt, og hvad du kan nå af positive mål ved at spise bedre mad. Prøv at præcisere dine tanker i detaljer. Vær konkret i dine mål. ”Jeg vil sænke mit blodtryk ned under 140/90, så jeg ikke behøver tage medicin mere” og ”Jeg vil tabe 5 kilo inden 1. juni” er meget bedre end diffuse og uforpligtende løfter såsom ”Jeg vil have det bedre” og ”Jeg vil tabe mig”.

På den anden side skal du være realistisk og ikke stille alt for høje krav, for gør du det, falder projektet nemt til jorden, og du mister motivationen. Vær lidt beskeden, og sæt dig mål, som du har rimelig chance for at nå. Med små skridt ad gangen får du lettere en succesoplevelse. Og så kan du sætte et nyt og skrappere mål til det næste sundhedsprojekt.